ECHO Award voor Delia-Maria de Jesus Goilo

Delia-Maria de Jesus Goilo, studente life sciences and chemistry van de HU, heeft de Bèta Techniek Award categorie hbo gewonnen. De prijsuitreiking van de awards vond gisteren plaats.

De studente kwam in 2010 vanuit Curaçao naar Nederland om te studeren. In het eerste jaar nam ze deel aan het Hounoursprogramma van de faculteit Natuur en Techniek, organiseerde diverse events en geeft bijles aan andere studenten. De jury is onder de indruk van de ‘authenticiteit en positieve mentaliteit’, zo staat in het juryrapport.

De studente ziet zichzelf als een ‘gewone’ studente, maar door de nominatie voor de ECHO Award ziet ze in dat ze iets kan betekenen voor de jongeren in haar omgeving. Ze heeft een moeilijke jeugd gehad, vertelde ze. Haar vader stierf toen zij jong was en haar moeder kon niet goed voor haar zorgen. Ze is bij haar oom en tante gaan wonen om zich te kunnen focussen op de studie. In de toekomst wil ze op Curaçao een kliniek openen voor mensen met seksueel overdraagbare aandoeningen.

De ECHO Awards zijn stimuleringsprijzen voor allochtoon talent. Voor de hbo-techniekaward waren twee HU-studenten in de race: behalve Delia-Maria ook bouwkundestudent Ikram Talib. Serifayse Batir, student aan de lerarenopleiding scheikunde, is een van de zes genomineerden bij de categorie ECHO Award hbo maar viel buiten de prijzen. Winnares Delia-Maria de Jesus Goilo wordt beloond met een summercource aan de University of California Los Angeles.