Edith Hooge voorzitter van de Onderwijsraad

Edith Hooge is sinds een jaar lid van de raad van toezicht van de HU, maar per 1 januari 2019 wordt ze voorzitter van de Onderwijsraad. Daarom stopt ze bij de HU.

Hooge trad in oktober vorig jaar toe tot de raad van toezicht van de HU en vervult dezelfde functie bij de Universiteit van Amsterdam. Nu gaat ze dus naar de Onderwijsraad, het hoogste adviesorgaan van regering en parlement op het terrein van onderwijs.

Onderwijsbestuur

Hooge is hoogleraar Onderwijsbestuur aan de Tilburg University. Ook is ze voorzitter van adviescommissies op het gebied van governance in de zorg en het mbo. Daarvoor was ze lector aan meerdere hogescholen en lid van de Evaluatiecommissie Prestatieafspraken Hoger Onderwijs.

De ministerraad droeg haar voor op voorstel van de ministers Van Engelshoven en Slob. De benoeming gebeurt officieel door koning Willem-Alexander. Naast de voorzitter worden nog negen leden benoemd. Hooge volgt de huidige voorzitter Henriëtte Maassen van den Brink op.