Educatie helpt leercentrum FC Utrecht

De faculteit Educatie participeert in het leercentrum Playing for Succes van FC Utrecht. Hier krijgen leerlingen met een leerachterstand extra scholing.

Het leercentrum bevindt zich in het stadion Galgenwaard. Het lesprogramma is gerelateerd aan voetbal, zoals het schrijven van wedstrijdverslagen en berekenen van het aantal toeschouwers. Hierdoor moeten de taal-, reken- en computervaardigheden van de kinderen verbeteren. De sportieve omgeving stimuleert en leidt ertoe dat zij leren leuk gaan vinden. Twee docenten van de faculteit Educatie ontwikkelen lesmateriaal

Het Utrechtse leercentrum opent in januari 2011 de deuren voor dertig leerlingen uit groep 7 en 8 van basisscholen uit Kanaleneiland en Tuindorp. In een later stadium kunnen ook scholieren uit klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs er terecht. Uiteindelijk moet het centrum plaats bieden aan tweehonderd leerlingen.

Playing for Success startte in 1997 met drie leercentra in Engeland. Inmiddels bestaan daar meer dan 160 van dergelijke initiatieven en is het overgewaaid naar Nederland. Hier bestaan of zijn plannen voor zeven centra die gelieerd zijn met voetbalclubs zoals FC Zwolle en PSV.

De HU en FC Utrecht tekenden in januari een partnerovereenkomst waarbij is afgesproken dat de twee organisaties de komende jaren op diverse fronten intensief gaan samenwerken.