Educatieve minor mag, verplichte harde knip niet

Studenten zonder bachelor op zak, kunnen voorlopig toch aan een master beginnen. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel ‘ruim baan voor talent’ controversieel verklaard. De verplichte harde knip tussen bachelor en master is daarmee uitgesteld.

Ook het selecteren van studenten geneeskunde en andere numerus fixus opleidingen op basis van kwaliteit in plaats van loting is nu voorlopig van de baan. Slecht nieuws voor wie al drie keer is uitgeloot. Dat maximum zou in de nieuwe wet verdwijnen, maar blijft nu, zo lang de wet niet wordt behandeld, van kracht. Ook de mogelijkheid voor kleinschalige intensieve opleidingen om zelf de hoogte van het collegegeld vast te stellen wordt op de lange baan geschoven. Ook werd op initiatief van GroenLinks en SP het besluit om de studiefinanciering voor twee jaar te bevriezen controversieel verklaard.

De invoering van een nieuw accreditatiestelsel voor opleidingen in het hoger onderwijs gaat als het aan de Kamer ligt wel gewoon door. Dat geldt ook voor de educatieve minor, die bachelorstudenten in staat stelt om snel hun lesbevoegdheid te halen. Alleen de SP wilde de plannen om het lopende experiment verder uit te breiden controversieel verklaren, maar kreeg geen andere partijen mee.

Behalve wetsvoorstellen stelde de Tweede Kamer ook andere activiteiten uit of af.

Zo gaat een gepland overleg over de macrodoelmatigheid van het hoger onderwijs niet meer door. Ook een voortzetting van het debat over de toekomst van de studiefinanciering is van de agenda afgevoerd. ‘Dat zou maar een verkiezingsdebat worden, en daar schieten we niks mee op’, aldus ChristenUnie-Kamerlid Ed Anker.

Verder schrapt de Onderwijscommissie een aantal geplande werkbezoeken. Een debat over de lijst met zeer zwakke mbo-opleidingen gaat wel door.

Het controversieel verklaren van wetsvoorstellen gebeurt na de val van een kabinet, omdat na de nieuwe verkiezingen de politieke verhoudingen zo veranderd kunnen zijn, dat er anders besloten wordt over gevoelige onderwerpen.