Eén hogeschoolstudent in het LSVb-bestuur

Actie LSVb en FNV Young & United op Utrecht CS in november 2019 / Foto: FNV

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) heeft woensdag 15 mei een nieuw bestuur gekozen. Vier van hen studeren aan een universiteit, terwijl één bestuurslid een afgeronde hbo-opleiding heeft.  Vanaf 27 juni volgen zij het huidige bestuur op.

Opvallende naam is die van voorzitter en woordvoerder Lyle Muns, student Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Eerder was hij actief voor DWARS (jongerenorganisatie van GroenLinks) en de Vlaamse Scholierenkoepel. Ook is hij mede-oprichter van de belangenvereniging voor sekswerkers PROUD.

De nieuwe vicevoorzitter is Freya Chiappino. Ze studeert Filosofie en Kunstgeschiedenis aan de UvA en haalde haar propedeuse bij de Reinwardt Academie, dat valt onder de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Chiappino zat in de Landelijke Actieraad voor de #NietMijnSchuld-campagne van LSVb en FNV Young & United.

Hogeschool Saxion

Secretaris Eline Terpstra is het enige bestuurslid met een afgeronde hbo-opleiding. Ze studeerde Interior Design & Styling aan de hogeschool Saxion. Ook rondde ze begin dit jaar haar pre-master bouwtechniek aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten af. Ze was voorzitter van studentenbond SOOZ in Zwolle.

Penningmeester Sam Buisman studeert aan de Wageningen Universiteit. Hij is momenteel financieel medewerker bij de LSVb. Esma Kendir, student aan de Universiteit Utrecht, wordt algemeen bestuurslid. Kendir was voorzitter van de islamitisch geïnspireerde studentenvereniging IDEE.

Begin april maakte tegenhanger ISO het nieuwe bestuur bekend. Het is daar niet gelukt om hbo-ers in het bestuur te krijgen en het bestaat dus uit vijf studenten met een universitaire achtergrond. Vorig jaar zaten zowel bij het ISO als de LSVb geen student van een hogeschool in het bestuur.