Columns

Een raar volkje, die Amerikanen

Maarten ter Huurne werkt als onderzoeker en promovendus bij het lectoraat Crossmediale Communicatie. Gedurende twee maanden doet hij verslag vanaf zijn tijdelijke werkplek Michigan State University.

Op het eerste gezicht delen wij Nederlanders veel met Amerikanen en zijn er weinig verschillen te bespeuren. We behoren allebei tot de vrije Westerse wereld, genieten vaak van dezelfde Hollywoodfilms en onze cultuur is sterk beïnvloed door de Amerikaanse. Toch heb ik het gevoel dat ze in veel opzichten ook ver van ons afstaan. Twee observaties.

In Nederland zijn we blij dat we na 208 dagen formeren eindelijk een regeerakkoord hebben. Vier verschillende partijen werken hierin samen voor een beter Nederland. In Amerika staat de politiek al jaren stil vanwege een diep wantrouwen tussen de Democraten en Republikeinen en dat is met de komst van Trump alleen maar groter geworden.

Dit wordt eens te meer duidelijk wanneer ik tijdens mijn ontbijt Morning Joe op de tv kijk. Het gaat alleen maar over Trump, Trump en nog eens Trump. Vandaag ging de discussie over zijn aanval op de media. Een nieuw dieptepunt volgens Joe, die zijn ongenoegen over de president niet meer kan verbergen en volgens mij verder afglijdt naar een depressie.

Amerika is een samenleving waarin risico’s zoveel mogelijk uitgebannen dienen te worden. Als er iets verkeerd gaat, kun je direct een claim aan je broek verwachten en daarom probeert elk bedrijf zich in te dekken. Een voorbeeld. Omdat ik graag andere mensen wil leren kennen, had ik besloten om te gaan voetballen. Helaas werd na vijf minuten de wedstrijd stilgelegd en werd ik uit het veld gehaald. Ik was, zo bleek, niet ingeschreven als student maar als visiting scholar. Daardoor werd ik niet gedekt door de universiteitsverzekering en mag ik in geen enkele competitie meespelen. Een discussie waarom je voor een vriendschappelijk potje voetbal een verzekering moet hebben leverde niks op.

Amerika is een mooi land waar veel kan, maar politieke stagnatie en een obsessie voor controle zijn kanten die ik graag aan mij voorbij laat gaan.