Columns

Een teiltje voor zelfreflectie

Onze hersenen bestaan uit 100 miljard cellen. Dat is 16 keer zo veel als alle mensen op aarde. Je brein is pas volgroeid tussen je 22e en 25e jaar, zegt prof. dr. Dick Swaab (neurobioloog) in een Parool interview. Dat beaamde professor Jelle Jolles (neuropsycholoog) enkele maanden geleden op Buitenhof TV. Hij zei dat pubers en adolescenten tot hun 25e steun en sturing nodig hebben.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar de meerderheid heeft duidelijke kaders nodig. Jolles noemt vier punten in zijn blog Brein, leren & educatie, die nodig zijn bij de opvoeding en educatie van adolescenten:

1. Steun

2. Sturing

3. Inspiratie

4. Motivatie.

Heeft de HU de docenten in huis en de curricula die de studenten dit kunnen geven. Want dat hebben ze nodig en geen eindeloze zelfreflecties (teiltje). Onze studenten zijn best opvoedbaar en kunnen gerust wel leren. Maar velen zijn gewoon nog niet in staat om alles zelf uit te zoeken. Het idee van projectonderwijs en ‘laat ze het zelf ontdekken’ past maar bij een klein deel van onze studenten. Houden wij daar rekening mee bij het ontwikkelen van cursussen of staren we ons nog steeds blind op reflectieverslagen tijdens het werken aan projecten?