Achtergrond

Een ‘wervelende show’ vanuit het lab: dat is nu de open dag bij Werktuigbouwkunde

Marcel de Reeder, Gertie Doppenberg en Remco Pollé

Het is weer open-dagen-tijd, maar dan in een gesloten-dagen-periode. De gratis lolly’s kun je niet uitdelen, het hartverwarmende praatje kun je niet maken en de citroenfrisse lokalen kun je niet laten ruiken. Wat te doen? Suffe filmpjes? Nog suffere videogesprekken? De opleiding Werktuigbouwkunde verzon iets tofs en wil dat graag met ons delen, ter lering en vermaak. Vanavond kun je gaan kijken, als je nieuwsgierig bent.

Docent Remco Pollé legt uit: ‘We verbouwen onze werkplaats tot een mini tv-studio. Met camera’s nemen we de studenten mee in wat we allemaal doen tijdens de opleiding in onze werkplaatsen. We laten de projecten zien, doen het algemene informatieve praatje en beantwoorden alle vragen van de (anonieme) kijkers.’

Pollé studeerde drie jaar geleden nagenoeg cum laude af (scheelde een tiende punt, bah) en deed een traineeship, op verzoek van de opleidingsmanager. Nu is hij docent en tijdens de open dagen gastheer, met zijn collega Marcel de Reeder als sidekick. Een beetje plankenkoorts heeft hij zelfs ook, net als wanneer hij een hoorcollege moet geven aan honderd man.

Gisterenmorgen stond het aantal aanmeldingen voor vanavond op zestig studenten, de teller loopt nog op.

Marcel de Reeder en Remco Pollé

Het voordeel van deze DWDD-achtige setting met Big Brother-camera’s is dat het allemaal spontaan en interactief wordt. Pollé en Reeder maken wat gebbetjes, vallen elkaar in de rede,  beantwoorden vragen van kijkers en laten desgewenst alles van de werkplaats zien. En die is super high tech: er staat een mens-aangedreven koelmachine (waarbij je moet trappen, schommelen of wipwappen om hem aan te zwengelen),  een klimaatkamer (die ze koud en warm kunnen maken om te kijken of een gebouw niet in elkaar stort), een driedimensionale printer, waterstraalsnijders, draaibanken en een zonneboiler.

Vanavond is het de vierde keer dat ze de open dag op deze manier doen. Soms kijken hun collega’s mee voor de gezelligheid of de opleidingsmanager werpt een goedkeurende blik op het feestje. In het begin moesten ze wennen aan de camera’s – ze zijn tenslotte geen acteurs of regisseurs, maar inmiddels hebben ze routine. Een knipoog in de camera, een kleine discussie onderling, een ingewikkelde vraag, kom maar op.

Natuurlijk blijft een échte open dag het betere werk. Daar kun je ook bezoekers van andere opleidingen trekken. Voorgaande jaren gebeurde het nogal eens dat iemand kwam kijken bij technische bedrijfskunde maar bleef hangen bij werktuigbouwkunde. Maar áls het dan online moet, dan het liefst op deze manier. Pollé kan het iedereen op de HU van harte aanbevelen. En mocht iemand vragen hebben over hoe het moet met die camera’s, de chat of de anderszins: hij staat voor u klaar.

De open dag is vanavond (dinsdag) van 18:30 tot 20:00 voor iedereen te zien met deze link.

Ook interessant: Video: Dit is waarom Emma op D66 stemt