Achtergrond

Eerstejaars opgelet: dit zijn de tofste terrassen van Utrecht

Ha, eerstejaars studenten van Utrecht! Dit artikel is voor jullie (en natuurlijk voor alle andere studenten die inspiratie nodig hebben)! Vandaag is de laatste dag van de UIT-week en deze dag staat in het teken van het studentenleven. Tuurlijk moet je alles weten over hoe je zo goedkoop mogelijk kunt koken en waar je een bijbaantje kunt scoren, maar minstens zo belangrijk is het om te weten waar je met je nieuwe beste vrienden met een lekkere borrel kunt bijkletsen. En er zijn eindeloos veel opties in Utrecht, maar Trajectum schreef de tofste terrassen voor je op!

Werkspoorkade

Foto: Werkspoorkade

Verstopt achter De Werkspoorkathedraal vind je de WerkspoorKade. Deze plek brengt zoveel mogelijk Utrechtse ondernemers bij elkaar. Dat betekent dat elke week een ander café het terras overneemt. Tot het einde van de zomer kun je hier van woensdag tot en met zondag terecht.

Hier vind je ook het café van de Utrechtse brouwerij De Leckere. Ze hebben fijne speciaalbiertjes en je kunt tot laat in de zon zitten, uitkijkend over het Amsterdam Rijnkanaal.

Adres: Tractieweg 43

ROOST aan de Singel

Foto: ROOST

Midden in de stad vind je ROOST, dat alleen in de zomermaanden open is. Een fijn terras met zitzakken, chille muziek, lekkere drankjes en uitzicht op alle bootjes die over de singel varen. Geen geld voor biertjes van de tap? Neem dan je eigen kleedje mee en ga op het grasveld ervoor liggen. Zelfde uitzicht, goedkopere borrel.

Adres: Paardenveld 1

Stadsstrand SOIA

Foto: SOIA

Strand Oog in Al is een bekende plek om heerlijk te relaxen aan het water. Je ziet de vrachtschepen over het Amsterdam Rijnkanaal voorbij komen terwijl je geniet van een hapje en een drankje.

Adres: Kanaalweg 199

Stadsstrand DEMKA

Foto: DEMKA

Het allernieuwste stadsstrand van Utrecht heet DEMKA. Je raadt het al: gelegen bij de Demkaspoorbrug. Overdag is daar ruimte voor zakelijke partijen, maar in de avond is het open voor publiek en kun je er met uitzicht op het water genieten van een drankje.

Adres: Sophielaan 1

Bar & Bistro Op Zuid

In de wijk Hoograven vind je Op Zuid. Een toffe plek met een groot en zonnig terras dat uitkijkt op het Merwedekanaal. Op Zuid zit in de oude draad & staal fabriek Neerlandia. Ze laten zich inspireren door New York en dat zie je terug in de menukaart.

Adres: Neerlandiakade 2B

Camping Ganspoort

Laat je door de naam niet misleiden, want je hoeft geen tentje mee te nemen naar deze camping. Vlakbij station Vaartsche Rijn in de wijk Rotsoord vind je Camping Ganspoort. Het terras aan het water heeft nog tot laat zon en er varen genoeg bootjes voorbij om lekker naar te kijken. Vlakbij de stad en toch is er vaak nog nét een tafeltje vrij!

Adres: Helling 87

P.s. In de buurt van Camping Ganspoort vind je nog veel meer leuke tenten om lekker te borrelen aan het water. Bij taplokaal Gist hangen er dertig taps aan de muur, bij Klein Berlijn is het altijd gezellig en een stiekeme eettip (voor als je eens uit wilt pakken): LE:EN.

Filmcafé

Foto: Filmcafé

Het Filmcafé heeft een super groot terras, er zijn vaak feestjes en je kunt er heerlijk vega(n) eten. Ze hebben een outdoor cinema op het terras, dus je huurt een koptelefoon, bestelt een lekker biertje en kijkt ondertussen op een warme zomeravond naar een toffe film. Volg hun Facebook-pagina om het aanbod aan films te bekijken.

Adres: CAB-Rondom 90A

Tot slot…

Mocht je nu dolgraag op het terras willen eten met je vrienden maar je hebt alleen geld voor een drankje, ga dan naar De Zaak op het Stadhuisplein. Daar is het toegestaan om je eigen eten mee te nemen, mits je wél een drankje besteld op het terras of binnen. Dat kan trouwens bij meer tenten in Utrecht zoals Café Stadsgenoot en Café Flater.

Lees ook: Zo ga je goedkoop op zomervakantie.