Eerstejaars ziek tijdens introductie Veritas

Studentenvereniging Veritas onderzoekt waarom 22 eerstejaars afgelopen dinsdag tijdens het introductieprogramma misselijk zijn geworden. Zij maken deel uit van een groep van 420 eerstejaars die samen met tachtig begeleiders de dag ervoor bij de vereniging hebben gegeten.

De onfortuinlijke studenten, waarvan sommigen moesten overgeven, zijn opgevangen door het zorgteam van de vereniging die onder begeleiding van een arts staat, zo meldt Veritas in een verklaring. Vijftien studenten zijn naar huis gestuurd om op te knappen. Inmiddels nemen alle studenten weer deel aan het introductieprogramma.

De maaltijd die maandag is genuttigd is zuurkool met gehakt en aardappelpuree. Die is bereid door een kookploeg van studenten die onder leiding staat van een professionele kok die bij de vereniging in dienst is. Preases Hugo Grondel noemt het in de verklaring ‘onwaarschijnlijk’ dat er een verband bestaat tussen het eten van de zuurkool en de misselijkheid van de eerstejaars, zoals het AD/Utrecht Nieuwsblad meldde. Tussen de maaltijd en het onwel worden zit minstens 18 uur.

De vereniging heeft contact opgenomen met de GGD om de oorzaak van de misselijkheid te achterhalen.