Einde aan tijdrovende keuring van opleidingen door nieuw kwaliteitssysteem

Er komt een einde aan de bestaande tijdrovende keuring van opleidingen in het hoger onderwijs. Dit is een gevolg van de aangekondigde verandering van de kwaliteitszorg bij hogescholen en universiteiten, meldt ScienceGuide. Na jarenlange discussies komen er met ingang van 2024 instellingsaccreditaties, schrijft demissionair minister Van Engelshoven aan de Tweede Kamer.

De instellingsaccreditatie keurt onder meer het kwaliteitssysteem van de hogescholen en universiteiten. Als die in orde is bevonden mogen de instellingen zelf hun eigen afzonderlijke opleidingen doorlichten. Dan zijn de individuele opleidingsaccreditaties van de Nederlands-Vlaams Accreditatieorganisatie (NVAO) niet meer nodig. Die zesjarige keuringen leiden vaak tot veel rompslomp, is de klacht.

De NVAO, studentenorganisatie ISO, universiteitenkoepel VSNU en de Vereniging Hogescholen (VH) zijn voorstander van de instellingsaccreditatie. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is tegen. De bond ziet liever het bestaande kwaliteitsstelsel verbeterd in plaats van de invoering van een geheel nieuw accreditatiesysteem.