Exacte masters doen het goed

Exacte masteropleidingen en onderzoeksmasters krijgen meer waardering van studenten en deskundigen dan de masteropleidingen van rechten- en letterenstudies. Dat blijkt uit de Keuzegids Masters 2011.

Eerstegraads lerarenopleiding kunnen op nog minder enthousiasme rekenen, schrijft de redactie. Maar dat is slechts de trend. De oordelen van studenten en deskundigen kunnen per masteropleiding flink uiteenlopen.

OPEN UNIVERSITEIT
Wageningen en Maastricht doen het niet alleen goed met hun bacheloronderwijs, maar hebben ook de beste universitaire masteropleidingen van Nederland. Zij hoeven alleen de Open Universiteit boven zich te dulden. Helemaal onderaan staan de twee Amsterdamse universiteiten en de Universiteit van Tilburg.

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen scoort het best in het – korte – lijstje van de vijf hogescholen met vier of meer beoordeelde masteropleidingen. Onderaan staat de Hogeschool van Amsterdam, waar studenten en deskundigen nog niet warm lopen voor het masteronderwijs. De gids geeft geen oordelen over masters van de Hogeschool Utrecht. De reden daarvoor is dat masterstudenten vorig jaar niet aan de Nationale Studenten Enquête meededen.

HBO-MASTER
De best beoordeelde hbo-master is typografie van de kunsthogeschool Artez. In het wetenschappelijk onderwijs is er bijna net zo veel waardering voor nanoscience aan de Rijksuniversiteit Groningen. Op een schaal van nul tot honderd scoren beide ruim in de negentig.

In de onderste regionen staan fashion strategy van – eveneens – Artez. Maar de universitaire eerstegraads lerarenopleiding talen in Nijmegen doen het ook niet zo best. Ook science education & communication van de TU Eindhoven krijgt slechte cijfers. Die opleidingen moeten het doen met veertig en 41 punten: minder dan de helft van de score waar de beste masteropleidingen op kunnen rekenen.

De oordelen zijn gebaseerd op de antwoorden van studenten in de Nationale Studenten Enquête en oordelen van deskundigen uit de accreditatie.