Extern voorzitter Fred Toppen overleden

Voormalig voorzitter van de Universiteitsraad Fred Toppen is op 1 december op 67-jarige leeftijd overleden, schrijft DUB. Bij Hogeschool Utrecht was hij tot voor kort extern voorzitter van de gezamenlijke overleggen van de Hogeschoolraad (HSR) met het college van bestuur.

Toppen was docent-onderzoeker bij de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Van 2011 tot en met 2019 was hij voorzitter van de Universiteitsraad. Hij ontving in juli 2022 de Zilveren Penning van de universiteit. Toen was al bekend dat hij ziek was.

Hij zette zich op verschillende manieren in voor de medezeggenschap en politiek. Zo was hij ook actief binnen het landelijk overleg van universiteitsraden LOVUM en bij de PvdA in Houten. Hij was de tweede externe voorzitter van de vergaderingen van het college en de HSR.