Feestelijke opening HU-bibliotheek: theater, funky disco en stiftdichten

Foto: Herman Stiekema

Op speelse wijze is donderdagmiddag 11 mei de nieuwe bibliotheek van de HU aan de Padualaan 99 geopend. Met DJ’s, theater, een dansende robot en toastjes met ‘boekenwurm’.

De normaal zo rustige bibliotheek is deze donderdag even niet het domein van blokkende studenten. Na de officiële opening in januari van dit jaar, is de bieb nu enkele uren het toneel van een feestelijke opening.

Bakfiets
Vanaf een bakfiets voor de balie op de eerste verdieping brengen de DJ’s van de Platenbakker funky disco. Op een tafel verderop vindt de ‘workshop stiftdichten’ plaats: door woorden en stukken tekst van krantenpagina’s zwart te maken ontstaat een ‘gedicht’.

In een uithoek op de tweede verdieping zingt een duo een liedje over geld. Alleen het publiek met een koptelefoon op hoort de tekst en muziek. Op de benedenverdieping viert het HUBlab ondertussen eveneens de officiële opening: robot Eddie swingt op tafel op een zwoel muziekje.

Biblionadebar
In de ‘biblionadebar’ wordt jus d’orange met grenadine geschonken en serveersters lopen rond met toastjes pesto gegarneerd met een wormpje (een ‘boekenwurm’). Tussen de beats en het feestgedruis proberen hier en daar studenten nog wat te studeren. Vanaf vrijdag kan er aan de 520 studieplekken weer rustig gestudeerd worden.

FOTO-IMPRESSIE BIBLIOTHEEK DOOR KEES RUTTEN