Film HU-studenten naar Aljazeera festival

De documentaire ‘Wedstrijd van zijn leven’ van twee studenten journalistiek is geselecteerd voor het Aljazeera International Documentary Film Festival 2013. De film dingt mee voor een award in de categorie New Horizon, voor jonge beginnende filmmakers.

De vierdejaars Christel van der Meer en Robert Smid maakten de documentaire voor het vak Campus Doc. Onder supervisie van docenten John Driedonks, Brian Maston en lector Ad van Liempt produceerden zij in tien weken tijd een documentaire. Die vertelt het verhaal van profvoetballer Frank van Kouwen (foto): bij hem is kanker geconstateerd waardoor zijn club hem aan de kant heeft gezet. Uiteindelijk keert hij terug op de voetbalvelden.

Na de eerste vertoning tijdens het Campus Doc Filmfestival in het Utrechtse Louis Hartlooper Complex in 2012 is de documentaire naar verschillende internationale festivals gestuurd. In maart kregen de studenten te horen dat de film was genomineerd voor het filmfestival in Qatar en daar ook vertoond gaat worden.

De negende editie van het Aljazeera International Documentary Filmfestival vindt plaats van 18 tot 21 april in Doha, Qatar. Uit 1400 inzendingen zijn ruim tweehonderd films geselecteerd, waaronder 36 in de categorie New Horizons. De inzendingen komen uit 33 verschillende landen.

Trailer: Wedstrijd van zijn leven