Achtergrond

FORUM Diploma’s hogescholen hbo-onwaardig?

‘Waarde hbo-diploma ter discussie’, kopte de Volkskrant op de voorpagina. Het is ‘crisis in het hele hbo’. Aanleiding: het geruchtmakend rapport van de Onderwijsinspectie. Die constateerde dat niet alleen bij Inholland, maar ook bij opleidingen van vier andere hogescholen te makkelijk diploma werden verstrekt. Is de onderwijskwaliteit overal in het geding?

Lucia Kula
vice-voorzitter en penningmeester van USF Studentenbelangen:
‘Uit de krantenberichten blijkt dat het goed mis is met delen van het hoger onderwijs. USF Studentenbelangen maakt zich zorgen over de boodschap die de problemen bij Inholland en sommige andere hogescholen uitdragen. Studenten vrezen voor de waarde van hun diploma. Het is goed dat het onderwerp nu leeft, maar toch zijn we bang voor imagoschade waar veel hogescholen en dus ook HU-studenten mee te maken krijgen. Studenten horen kwalitatief goed onderwijs te krijgen. Dat is de eerste verantwoordelijkheid van de instellingen en niet koste wat kost een diploma afgeven. Zij moeten zelf ook kijken naar de afstudeertrajecten. Dit zal niet alleen toekomstige problemen voorkomen, maar ook studenten het vertrouwen geven dat hogescholen er alles aan doen om de kwaliteit te waarborgen.’

Jaap Goedegebuur
opleidingsmanager technische bedrijfskunde (TBK):
‘Ik ben een paar keer door studenten aangesproken omdat technische bedrijfskunde in de krant werd genoemd. Maar de berichtgeving in de pers is een eenzijdige uitvergroting die een aanslag vormt op het imago van de hogescholen. TBK kent sinds 2009 een alternatief afstudeertraject. Daar hebben tot nu toe vijf deeltijdstudenten aan meegedaan. De Onderwijsinspectie heeft geconstateerd dat er geen twijfel is over het niveau van de afgestudeerden. Onderwijskundig klopt het helemaal. In de Keuzegids voor de deeltijd staat onze opleiding bovenaan en de instroomcijfers zijn hoger dan vorig jaar. De krantenberichten dat diploma’s niet hbo-waardig zijn, gelden niet voor onze opleiding. Wel moet bijvoorbeeld de werkwijze van de examencommissies op punten worden verbeterd. Dat is HU-breed het geval en daar is de hogeschool volop mee bezig.’

Inga Tobe
vierdejaars sociaal juridische dienstverlening:
‘Er wordt onder studenten niet over gesproken. Ik zit in het vierde jaar en hoor er niets over. We hebben een bericht gehad dat er bij de HU wel wat kan verbeteren, maar er wordt niet gesjoemeld met diploma’s. De HU heeft een goede naam. Daarom ben ik niet bang dat mijn diploma minder waard is. Ik heb er alle vertrouwen in. In juli ben ik afgestudeerd en dan zullen we het zien.’

INGEZONDEN BRIEF

Beste Alexandra,

Ik waardeer het dat je het belang van aandacht krijgen en geven benadrukt (zie Forum Trajectum nr. 15). Je welkom voelen, je gehoord en serieus genomen voelen, zijn -vind ik ook- cruciaal in het onderwijs. Helaas waarden, die naar mijn mening, met name door een aantal bestuurders en managers een ander accent krijgen.
Jouw mening dat ‘de passie van docenten vaak snel verdwijnt’ deel ik niet. Neemt niet weg dat ik geloof wat je schrijft. Een zin als ‘sommige docenten weten je niet bij naam en je voelt je niet bijzonder’ geeft voor mij een schrijnende situatie weer.
De reden dat ik je mening niet deel, is dat ik al meer dan 10 jaar op de hogeschool werk en me nog steeds omgeven voel door docenten met passie in het werken met studenten. Dat studenten ‘lui en ongeïnteresseerd’ zijn, is geen sticker die wij voor onze studenten hebben. Wij zien juist vaak geïnteresseerde studenten die bereid zijn, samen met docenten, inspanning te leveren om het gewenste resultaat te bereiken.
Ik wens je toe dat jij de aandacht gaat krijgen waar je recht op hebt. In het vorig nummer van Trajectum staat een interview met de faculteitsdirecteur André Henken van de faculteit Natuur en Techniek, waaraan jij studeert. Onderwijs en onderzoek staan bij hem centraal. Hij pleit voor ‘wil je tot echte verbetering komen dan moet je dat gesprek voeren’. Pak die handschoen op, ga in gesprek opdat aandacht hebben voor studenten weer vanzelfsprekend is en jij je terecht weer bijzonder voelt.

Heleen Schoenmakers
hogeschooldocent bij de master pedagogiek