Friese fusiehogeschool in de startblokken

De NHL Hogeschool en Stenden Hogeschool gaan op 1 september 2018 fuseren. Het nieuwe bestuur staat al in de startblokken en alleen minister Bussemaker kan nog roet in het eten gooien. Maar die kans is klein.

De hogescholen zijn al buren: op de campus in Leeuwarden liggen hun hoofdvestigingen op een steenworp afstand van elkaar. NHL is met meer dan twaalfduizend studenten de grootste van de twee. Stenden heeft ruim tienduizend studenten en telt daarnaast vier campussen in het buitenland.

Precies drie jaar geleden maakten de twee hun fusieplannen bekend. ‘Dit is geen fusie van twee hogescholen die toevallig op dezelfde plek staan’, bezwoer Leendert Klaassen, bestuursvoorzitter van Stenden in een interview met het HOP. ‘We zijn niet uit op het creëren van een megahogeschool, we bundelen onze krachten en zorgen samen voor kleinschalig onderwijs.’

Maar de medezeggenschapsraden van de twee hogescholen vonden het tempo wat te hoog. In 2015 staken ze een stokje voor de plannen. Ze waren niet per se tegen de fusie, maar misten informatie over onder meer de te verwachten studentenaantallen van de nieuwe hogeschool.

Groen licht
Begin dit jaar gaven de raden alsnog groen licht en konden de voorbereidingen worden voortgezet. Dinsdag werd bekend dat Erica Schaper voorzitter wordt van het bestuur van de nieuwe fusiehogeschool, die voorlopig NHL Stenden Hogeschool zal heten. De andere twee bestuursleden, Klaas-Wybo van der Hoek (Stenden) en Jan van Iersel (NHL) waren vorige week al benoemd.

De Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs heeft inmiddels advies uitgebracht over de fusie, maar mag daar inhoudelijk niets over zeggen. Andere hogescholen hebben, voor zover bekend, geen bezwaren ingediend tegen de fusie. De minister zal naar verwachting deze zomer haar fiat geven.