Fusie Stenden en NHL Hogeschool op til

Stenden Hogeschool en NHL Hogeschool willen per 1 september 2016 fuseren. Dat hebben de twee zojuist bekend gemaakt.

'Door de samenwerking worden de keuzemogelijkheden voor studenten vele malen groter', verwacht Leendert Klaassen, collegevoorzitter van Stenden Hogeschool. 'Zij kunnen straks hun curriculum verbreden.'

De twee hogescholen zijn nu al buren: op de campus in Leeuwarden liggen de beide hoofdvestigingen op een steenworp afstand van elkaar. NHL is met meer dan elfduizend studenten de grootste, maar het scheelt niet veel. Stenden heeft ruim tienduizend studenten. De nieuwe fusie-instelling zou op dit moment qua grootte net buiten de top tien vallen.

Innovatieve rol
Gezamenlijk kunnen de onderwijsinstellingen een grotere bijdrage leveren aan de kenniseconomie van Noord-Nederland, zegt Willem Smink, collegevoorzitter van NHL Hogeschool. 'De integratie van ons onderwijs- en onderzoeksaanbod maakt dat wij uitstekend in staat zijn om onze innovatieve rol in de regio waar te maken.'

De plannen voor een instellingsfusie hebben de beide bestuurders vandaag voorgelegd aan de medezeggenschapsraden. Na hun advies wordt besloten wat de volgende stappen zullen zijn.

Als Stenden en NHL daadwerkelijk fuseren, telt Nederland nog 37 bekostigde hbo-instellingen.