Gebouwen sluiten eerder vanwege beveiliging lezingenreeks Holocaust

Foto: Kees Rutten

De gebouwen waar de lezingenreeks Holocaust en antisemitisme plaatsvinden gaan vanwege de beveiliging om half zes dicht. Onderwijsactiviteiten worden naar elders verplaatst. Vanavond is de eerste lezing, aan de Heidelberglaan 15.

Surveillerende politieagenten, extra beveiliging en hermetisch afgesloten gebouwen. Dat zijn enkele maatregelen om de lezingenreeks Holocaust en antisemitisme te kunnen laten plaatsvinden. Organisatoren zijn het Instituut Archimedes (lerarenopleidingen) en het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI).

De reden dat de lezingenreeks vandaag aan de Heidelberglaan 15 van start gaat, heeft te maken met een al eerder geplande diploma-uitreiking aan de Padualaan 97. De andere colleges vinden plaats aan de Padualaan 97, waar Instituut Archimedes is gehuisvest. De bedoeling is dat de gebouwen een half uur voor aanvang van de voordrachten leeg zijn, blijkt uit een interne mail van Daniëlle van Wijngaarden, directeur Bedrijfsvoering.

Het onderwijs en andere activiteiten die na 17.30 uur plaats zouden vinden worden verplaatst naar een ander gebouw. Dat geldt maandag voor de Heidelberglaan 15 en de woensdagavonden daarna voor Padualaan 97. ‘Ook zullen alle gebruikers van PL97 op lezingendata worden gevraagd om na 17.30 uur elders binnen de HU-gebouwen een plek te zoeken om te studeren, werken, vergaderen etc’, schrijft de directeur.

Mediastorm rondom lezingencyclus

Maandag 12 februari moet ook de HideOut uiterlijk om half zes de deuren sluiten. Het bestuur van dit science café kreeg dit vorige week van de huismeester te horen. ‘Dat is jammer, maar voor een keertje is het niet erg’, zegt Quinn Holthuis, voorzitter van het bestuur van de HideOut. ‘We hebben met het bestuur besloten al om vier uur dicht te gaan. Want vanaf dat tijdstip schenken we alcohol en het is op maandag toch niet druk.’

De afgelopen weken ontstond een mediastorm rond de lezingencyclus, die werd georganiseerd vanwege het groeiend antisemitisme in Nederland. De community New Neighbours en sommige studenten en medewerkers van de hogeschool uitten kritiek op de samenwerking van de HU met het CIDI. Deze organisatie zou ‘pro-Israël’ zijn en ‘oorlogsmisdaden’ in Gaza verdedigen.

Organiseren van de beveiliging

De HU besloot daarom de lezingenreeks uit te stellen omwille van het organiseren van ‘een gebalanceerde dialoog’. Na berichtgeving van de Telegraaf en de daaropvolgende ‘woede’ van sommigen vanwege dit uitstel trok de HU dit weer in. De lezingen gaan gewoon door, met hetzelfde programma. Alleen het eerste college van woensdag 7 februari werd naar achteren verplaatst, om tijd te nemen voor het organiseren van de beveiliging.

De eerste voordracht is getiteld ‘Van isolatie tot deportatie: de jodenvervolging in Nederland’. De voordracht is van Laurien Vastenhout, onderzoeker en coördinator van het masterprogramma Holocaust and Genocide Studies van de Universiteit van Amsterdam en het NIOD (Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies). ‘Als je onderzoek naar de Holocaust doet, ben je niet meteen pro-Israël’, zei ze gisteren in een interview in Trouw.