Geen 10, maar 15 procent: HU wil iets meer mensen toelaten in de gebouwen

Foto: Kees Rutten

Er zijn vergevorderde plannen om vanaf 15 juni meer mensen toe te laten in de HU-gebouwen dan de tien procent die aanvankelijk is gemeld. In de bijgestelde plannen wil de hogeschool 15 procent van het maximaal toegelaten aantal naar binnen laten, is het streven.

Dat blijkt uit een bericht dat woensdag 3 juni naar onder meer de directeuren van de hogeschool is gestuurd. De HU overlegde de afgelopen dagen met de partners van het Utrecht Science Park. Daaruit bleek dat er meer mensen naar de HU kunnen komen dan tien procent. ‘We kunnen nu plannen met 15% bezetting op basis van de gebruikersvergunningen van de gebouwen van de HU’, staat in de mail.

Zoals bekend mogen hogescholen en universiteiten vanaf 15 juni gedeeltelijk open. Dat geldt met name voor praktijkonderwijs, praktijktoetsen en andere tentamens die op de hogeschool moeten plaatsvinden. Daarbij moeten de instellingen wel de onderwijstijden aanpassen, zodat studenten en medewerkers niet in de spits hoeven te reizen. Ook geldt de anderhalvemeterregel.

Vooral open voor praktijkonderwijs en toetsen

Met de verruimde openstelling kunnen maximaal een kleine 3900 mensen naar binnen, zo’n 1500 meer dan in de aanvankelijke plannen. Op Heidelberglaan 15 is dan plaats voor bijna 800 personen, in plaats van 480. Het Instituut voor Media mag 540 mensen ontvangen (was 330), ICT bijna 200 (was 120) en Communicatie ruim 50 (was 30). Ook is nu bekend hoeveel personen van de HU in het gebouw in Amersfoort mogen: iets meer dan 200.

De weken erna wordt het maximumaantal teruggeschroefd naar bijna 2800 bezoekers omdat er ruimte nodig is voor schriftelijke en digitale tentamens. De gebouwen van de HU gaan vooral open voor praktijkonderwijs en toetsen.

Woordvoerder Seger Pijnenburg van de HU bevestigt ‘het streven’ om medio juni het aantal bezoekers op te schroeven van 10 naar 15 procent. Maar hij wil zich er niet op vastpinnen. ‘We plannen het en kijken of het goed gaat. Het kan ook 13 procent worden.’

Lees ook: In ‘legal tech’zijn we niet gelijk, en daarom zoeken deze twee onderzoekers de samenwerking