Meer geld voor studenten met een beperking

Foto: Inquisitive Canine

Studenten met een beperking krijgen binnenkort in het hele land een zelfde bedrag aan studietoelage. Nu verschilt dat bedrag nog per gemeente. Bedoeling is dat het overal 300 euro per maand wordt. En dat betekent een flinke verhoging.

De aanpassing is te danken aan een motie die vandaag in de Tweede Kamer is aangenomen. De gemiddelde uitkering komt nu neer op zo’n 110 euro. ‘Dus veel studenten gaan er flink op vooruit’, zegt Carline van Breugel, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

De stad Utrecht verhoogde de toelage in januari na acties van onder meer de LSVb en CNV Jongeren van honderd naar 200 euro. Dat bedrag gaat waarschijnlijk opnieuw omhoog. Tot op heden betalen sommige steden slechts enkele tientjes, terwijl andere met 310 euro diep in de buidel tasten.

De indieners van de motie vinden het moeilijk uit te leggen dat gehandicapte en chronisch zieke studenten per gemeente een ander bedrag krijgen. ‘Met deze motie wordt het bedrag gecentraliseerd en krijgen alle studenten hetzelfde’, denkt Van Breugel. Wanneer de nieuwe maatregel ingaat is nog niet bekend.