Kort

Gemeente Utrecht geeft jongeren en studenten coronasteun

Utrechtse studenten en jongeren die door corona geldproblemen hebben, krijgen steun van de gemeente. Jongeren kunnen een vergoeding voor woonkosten aanvragen, zelfs met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021. Deze vergoeding kan oplopen tot honderden euro’s per maand, meldt het AD.

De gemeente besloot eerder dat alleen Utrechters met zelfstandige woonruimte in aanmerking kwamen voor een coronavergoeding voor woonlasten. Daardoor kwamen de meeste jongeren en studenten niet in aanmerking voor de regeling, ook al waren ze door corona hun baan of bijbaantje deels of helemaal verloren. De PvdA drong onlangs aan op verruiming van de regeling Tijdelijke Ondersteuning voor Noodzakelijke Kosten (TONK). De oppositiepartij was door de 26-jarige student Noel gewezen op de onrechtvaardigheid van de TONK.

De hoogte van de vergoeding hangt af van de woonkosten, maar kan voor jongeren en studenten oplopen tot honderden euro’s per maand. De tegemoetkoming van de gemeente kan niet hoger zijn dan de inkomensdaling door het verlies van een baan of bijbaantje.