Gemeente waarschuwt studenten: werk mee aan brononderzoek bij coronabesmetting

Sociëteit Utrechtsch Studenten Corps

De gemeente Utrecht stuurt alle studentenorganisaties in de stad een brief waarin ze stellen dat studenten moeten meewerken aan het bron- en contactonderzoek bij mogelijke besmettingen met corona.

Bij een hospiteeravond van het Utrechtsch Studenten Corps (USC) is iemand besmet geraakt met het virus. Dat melden Utrechtse media. Volgens de GGD werden bij huizen van het USC de corona-maatregelen – zoals 1,5 meter afstand houden – niet in acht genomen. Vervolgens liep het bron- en contactonderzoek moeizaam terwijl dat van belang is omdat studenten veel sociale contacten hebben.

Waarnemend burgemeester Peter den Oudsten voerde met het bestuur een gesprek over het naleven van corona-maatregelen, meldt DUIC. Een brief van de gemeente aan studenten-, studie- en sportverenigingen moet het belang hiervan onderstrepen.

USC: huisfeesten verboden

USC-voorzitter Paul Schürmann betreurt de gang van zaken, zeg hij in het AD Utrecht. Het bestuur heeft een aantal maatregelen genomen. ‘In alle huizen waar onze leden wonen, hebben we huisfeesten verboden. Daarnaast hebben wij onze leden in een mail gewezen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij hebben.’

In de studentenhuizen van SSH Utrecht zijn huisfeesten al langer een no-go. Hospiteeravonden zijn alleen mogelijk als iedereen zich aan de RIVM-richtlijnen houdt en bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houdt.

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zei gisteren op het Journaal dat de besmettingen vooral toenemen in de grote steden. En dan met name onder studenten. ‘We zijn met de regio’s in gesprek welke maatregelen passend zijn.’

Lees ook: PowerPlatform: Ook studenten zonder functiebeperking zijn welkom’