Gerard Sweep wint HU Popprijs

School voor Journalistiek docent Gerard Sweep nam gisteravond de HU Popprijs voor singer-songwriters in ontvangst. In de finale in poppodium Ekko tussen vijf artiesten, waarvan de meerderheid student, koos de jury voor zijn ‘originele, verrassende performance, mooie afwisseling tussen gesproken woord en zang en liedjes waar je naar kunt blijven luisteren.’

Het duo Guild of Guilt, bestaande uit Matthijs Steur en HU-student Bas Kragt, won de publieksprijs en de tweede prijs. De jury bestond uit Frank Los, programmeur bij het Kaasschaafcollectief en het Bevrijdingsfestival, Daniel Rose, bassist bij C-mon en Kyspki en Bram Hakkens, drummer bij Dazzled Kid en Kyteman’s Hiphop Orkest.

Sweep, docent geschreven pers, die zichzelf als performer Gibril, de gabber van God noemt, was blij verrast met de prijs. Als leraar Nederlands in IJsselstein voor onder andere Marokkaanse jongeren, ontstond zijn passie voor de Arabische taal en ritmes. In zijn liedjes combineert hij deze met de Nederlandse taal. Hij begeleidt zichzelf op de bendir (lijsttrommel). Onderdeel van de prijs is een dag in de opnamestudio.

Vanavond is de tweede finale van de HU Popprijs, ditmaal strijden vijf bandjes met elkaar in Ekko. De deuren gaan open om 19:30 uur, aanvang is 20:00 uur.