Geschrokken, maar ongedeerd in Japan

Voor zover bekend verkeren de meeste Nederlandse studenten in Japan niet in gevaar. De Universiteit Leiden heeft zeven studenten dringend verzocht om Tokyo te verlaten en de Radboud Universiteit ontraadt een studente erheen te gaan.

Enkele tientallen Nederlandse studenten verblijven in Japan voor een stage of een uitwisselingsprogramma. Het zijn er in ieder geval 31 van de Universiteit Leiden, dertig van de TU Eindhoven, acht van de Rijksuniversiteit Groningen, negen van de Hogeschool Rotterdam en twee van de Radboud Universiteit.

Eén van de Rotterdamse studenten ‘trademanagement gericht op Azië’ schrijft op de website van het Rotterdamse hogeschoolblad Profielen over de ramp: hij zat in de metro en had aanvankelijk niet door hoe erg het was.

De Groningse studenten zitten in Osaka, wat enkele honderden kilometers ten zuiden van het getroffen gebied ligt. Ze zijn niet teruggeroepen, maar de universiteit houdt de ontwikkelingen in de gaten, zegt een medewerker.

De Universiteit Leiden laat vandaag weten dat de studenten het goed maken. Medewerkers hebben met alle studenten persoonlijk contact gehad.

Ook de Radboud Universiteit meldt dat er drie studenten, een promovendus en een hoogleraar in Japan waren. Die laatste twee zaten in Tokyo. Ze zijn ‘geschrokken, maar ongedeerd’, zegt de universiteit. De hoogleraar en één studente zijn terug in Nederland.

De Nijmeegse studente was hier voor een begrafenis en wil snel weer terug naar Japan: ‘Of ze teruggaat moet ze zelf weten, maar wij hebben de studente gewezen op het negatief reisadvies van de overheid en vragen ons af of het wel verstandig is’, zegt het hoofd van het international office.

Dertig Eindhovense studenten ‘electrical engineering’ waren op studiereis in Japan, maar hebben weinig van de tsunami en aardbeving gemerkt. Ze hoorden er pas van, toen familie en vrienden uit Nederland hen opbelden, schrijft universiteitskrant Cursor.