Achtergrond

Gloednieuwe opleiding Health & Social onderzoekt in eerste week meteen even gezondheid van HU Amersfoort

Een liftsleutel, gratis fruit bij de deur en duidelijke looppaden naar de trappen. Dat zou de gezondheid op HU-locatie Amersfoort bevorderen. Eén van de tips van de studenten die afgelopen vrijdag hun project aan de nieuwe AD Health & Social Work (HSW), afrondden. Dat ging over het bevorderen van de gezondheid van de twee instellingen in Amersfoort, die het gebouw delen. De studenten keken niet alleen naar de fysieke gezondheid, maar brachten ook het mentale welbevinden in kaart. Natuurlijk opperden ze de nodige verbeteringen.

‘Het was een pittige opdracht: de studenten kregen maar een week de tijd,’ vertelt Bonny Mulder, docent HSW. Zij begeleidde samen met docent Margriet Donker het project. ‘De studenten onderzochten de faciliteiten en voorzieningen op school en moesten enquêtes en interviews afnemen met studenten en docenten van HU Amersfoort en MBO Amersfoort. ‘Het project was leuk, vooral omdat we op locatie veel konden doen en bekijken,’ zegt student Lianne.

Op hun eerste lesdag kregen de studenten een presentatie van de Gezonde School, een programma dat de gezondheid van vo- en mbo-instellingen helpt bevorderen. ‘De Gezonde School is nog niet werkzaam op het hbo, maar we vonden het een goede basis om vanuit te werken,’ verklaart Mulder. Omdat gezondheid een breed begrip is heeft Gezonde School dat in verschillende sub-onderwerpen verdeeld. De studenten onderzochten daar een paar van: bewegen, gezonde voeding, mediawijsheid en welbevinden.

Docent Margriet Donker (links) met student Marinke Oosterom (rechts).

Uit de presentaties kan HU Amersfoort concluderen dat de school er lang niet zo slecht voorstaat. Zo waren de studenten positief verrast door alle beschikbare voorzieningen, zoals een schoolpsycholoog en een online cursus over gezond eten. Eén minpuntje: ‘We zien dat de HU actief is op sociale media, ze heeft accounts op Instagram, Facebook en Twitter waarop veel gedeeld wordt, onder andere over deze voorzieningen, maar omdat de accounts niet worden gepromoot onder studenten, verspreidt de informatie niet genoeg,’ concluderen drie studenten die onderzoek deden naar het mediagebruik van de HU. Verder vinden zowel eerstejaars- als ouderejaarsstudenten het gebruik van MyHU, Osiris en Canvas verwarrend. Het verschil tussen de drie vinden ze niet duidelijk.

De HU Amersfoort kan meer doen om bewegen en gezond eten te promoten, was ook één van hun conclusies. Korting bij de BasicFit, die tegenover het gebouw zit, of van het dakterras een fitnessruimte maken zou volgens de studenten een goed idee zijn. Student Evin: ‘Naast mijn opleiding, ben ik moeder. Ik kom niet gauw aan sporten toe vanwege tijdnood, maar als er op school voorzieningen zijn kan ik tussen lessen door wel aan mijn beweging komen.’ Een andere oplossing ligt meer voor de hand: de trappen duidelijker aangeven en een liftsleutelsysteem invoeren.

Nog een voorstel: de poster van student Floortje die door de school heen gehangen kunnen worden.

‘De studenten zijn met goede voorstellen gekomen,’ zegt Mulder, De resultaten van dit onderzoek worden in elk geval besproken met het managementteam van de Associate Degree opleidingen. Een paar ervan, bijvoorbeeld over mediagebruik en de verwarring over het verschil tussen MyHU, Canvas en Osiris, zijn ook voor de locatie Utrecht van belang. ‘De studenten waren enthousiast en hebben in een week tijd resultaten behaald waarmee we wat kunnen uitrichten.’

Ook interessant: Interview met de ‘falafelman’ van De Uithof