Student over docent

‘Goede docenten geven mij het idee dat ik gehoord word’

Merve, over docenten en de HU - foto: Kees Rutten

Hoe denken studenten over docenten. Plus de vraag: wat moet er veranderen aan de HU? Een serie interviews, met in de tweede aflevering: Merve Elcim, tweedejaars Ecologische Pedagogiek aan Hogeschool Utrecht, over verwarring bij de studiehandleiding en de relaties tussen docenten en studenten. Hoe gaat het eraan toe? En wat kan er beter?

Wie was je beste docent en waarom?
‘Ik heb veel goede docenten gehad tijdens mijn studie, maar eentje blinkt er toch uit. Dat is Willeke. Ik had haar in het eerste jaar. Zij legde alles heel goed uit en ik kon altijd naar haar toe als ik vragen had, over bijvoorbeeld de studiehandleiding. Ze ging dan gelijk je vraag uitzoeken en mailde weer dezelfde dag terug. Dat vond ik fijn.

Op dit moment heb ik ook een fijne leerteamcoach, Anke van Bijsterveldt. Zij doet ook veel voor de studenten. Zulke docenten geven mij het idee dat ik gehoord word. Door hun initiatief begrijp ik sommige dingen in mijn studie beter, daardoor heb ik ook mijn propedeuse in het eerste jaar gehaald. Ik ben hen daar dankbaar voor.’

Wat zou je veranderen als je de baas van de HU was?
‘Hm, wat ik zou veranderen? Misschien twee keer de studiehandleiding doornemen? Het klinkt misschien gek, maar soms klopt iets niet in de handleiding. Veel studenten hebben dan over hetzelfde onderdeel een vraag. Ik krijg daardoor het gevoel dat de studiehandleiding niet helemaal compleet is. Dat stoort mij’

Denk aan je slechtste docent. Wat deed hij/zij verkeerd?
‘Meerdere studenten en ik hebben toevallig één docent gehad die niet echt wist wat ze deed. Ze kwam dan bijvoorbeeld een les of college in zonder dat ze iets had voorbereid. Of als ik bij een werkcollege iets vroeg, waarop zij vervolgens zei: “Oh, dat moet ik even navragen.” 
Ik kan daar niet tegen. Studenten komen naar de hogeschool om iets te leren en als een docent dan zelf de stof niet begrijpt, vind ik dat raar. Wij horen het vak van hen te leren. Ik heb daardoor wel eens getwijfeld of pedagogiek wel de juiste studie voor mij was.’

Welk groot misverstand heerst bij docenten onder studenten?
‘Studenten denken vaak dat docenten op de HU niet goed zijn, omdat de HU slecht staat aangeschreven. Ik merk daar zelf eigenlijk vrij weinig van. De docenten op mijn studie hebben genoeg kennis om over te brengen. Je moet natuurlijk wel zelf initiatief tonen en ook zelf bepalen hoe je de studie gaat volbrengen.’

Ben je wel eens woest of verdrietig geworden in een les?
‘Tijdens het eerste jaar van pedagogiek heb ik een keer met een mond vol tanden gestaan tijdens een les. Ik had letterlijk een black-out omdat het me allemaal iets te veel werd. De docent gebruikte allemaal fancy woorden waar ik niets van begreep. Ik begreep er niets van en dacht: “Sorry maar hier zijn wij toch niet voor gemaakt.” Toen heb ik aan haar gevraagd of ze de stof zonder die fancy woorden wilde uitleggen, waarop zij moest lachen. Uiteindelijk heeft ze het uitgelegd op een manier die ik wel begreep.’