Gouden SpinAward voor spel van HU-studenten

Het spel ‘Reis van Vijf’, gemaakt door studenten van Hogeschool Utrecht, heeft een gouden SpinAward gewonnen in de categorie Young Talent. De Reis van Vijf is een spel om kinderen met kanker beter te laten eten en meer plezier te laten beleven aan eten. De SpinAwards worden sinds 1998 jaarlijks uitgereikt om creativiteit en effectiviteit in digitale media te stimuleren.

Een bijwerking van behandelingen tegen kanker is het verlies van smaak en eetlust. Bij jonge kinderen heeft dit vaak tot gevolg dat ze veel dingen niet meer lusten of willen eten, en zo een eenzijdig en ongezond voedingspatroon ontwikkelen. 'De Reis van Vijf helpt kinderen op een speelse manier weer plezier te beleven aan eten. Ze gaan op avontuur in een prachtige piratenwereld, waarin ze opdrachten vervullen die op creatieve wijze met eten te maken hebben,' staat in het juryrapport van de SpinAwards.

'Ouders houden het verloop van het spel met behulp van een app bij, krijgen waardevolle tips en sturen automatisch feedback door naar het Universitair Medisch Centrum Groningen', zo vervolgt een lovende jury van de SpinAwards. 'Immens waardevolle data, die weer kan worden gebruikt bij de behandeling van andere zieke kinderen. De Reis van Vijf is fantastisch goed doordacht en met veel liefde voor detail uitgewerkt. Als tenslotte blijkt dat het spel zijn effect daadwerkelijk al heeft bewezen…dan kun je als jury niet anders beslissen dan goud.'

Energie, tijd en liefde
De betrokken studenten zijn erg blij met het winnen van de prijs: 'Wauw, echt kippenvel toen we goud wonnen! Er zit zoveel energie en tijd, maar ook liefde in dit project, dat we super trots zijn dat we worden beloond met een SpinAward!', vertellen Merel Vingerhoets, student minor Co-Design Studio en Brenda Janssen, student Communicatie en Multimedia design, in een reactie. 'We hadden dit nooit durven dromen! Het winnen van de prijs geeft ons alleen maar meer energie om nog harder te werken aan het vervolg van de Reis van Vijf.'

De Reis van Vijf is bedacht door studenten Brenda Janssen, Merel Vingerhoets, Katja Krosien, Mitchell Nagtegaal, Judith de Waard, Lilian Jacobs, Tim de Jager, Wesley Krippendorf en Koen Borghols. Het project komt uit de koker van het projectteam Participatief Ontwerpen voor Kinderoncologie (POKO), dat praktijkgericht onderzoek doet naar eet- en beweeginterventies voor kinderen met kanker. POKO is een initiatief van Hogeschool Utrecht, met als penvoerder het lectoraat Co-design. Het project is een samenwerking met het Centre of Expertise Creatieve Industrie (U CREATE), Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en diverse ontwerpbureaus.

Trajectum
Zo'n tien maanden geleden presenteerden de studenten al een eerste versie van het spel op het symposium 'Co-design voor kinderen met kanker.' Lector Remco van der Lugt vertelde toen in Trajectum dat er nog veel moest gebeuren aan de eerste prototypes. 'We hopen dat dit komend schooljaar gaat lukken.' Die opdracht lijkt nu geslaagd en in elk geval bekroond met een prestigieuze prijs.