Greeny Games winnaar Europese finale

De opmars van Greeny Games is niet te stuiten. Vrijdag 2 juli won het studentenbedrijf van de HU Amersfoort de prijs voor de beste Europese jonge ondernemers in de categorie hbo.

Tijdens de finale van de Ya-Ye European Enterprice Challege in Sofia (Bulgarije) namen de eerstejaars studenten small business and retail management het op tegen collega’s uit andere Europese landen. Met hun spel Greeny Games gingen zij er met de hoofdprijs vandoor en sleepten tevens de deelprijs voor duurzaamheid in de wacht.

Het studentenbedrijf van de HU blonk uit in marketingbeleid, duurzaamheidstrategie en in visie en passie, oordeelde de jury. Greeny Games is een bordspel dat kinderen vanaf 8 jaar spelenderwijs leert op een verantwoorde manier met het milieu om te gaan. Het studentenbedrijf won al eerder diverse prijzen, zoals de beste hbo-onderneming van Nederland.

Niek Visser van Greeny Games vindt de Europese prijs ‘geweldig’ en ‘super’. ‘Het is het hoogste wat je met een studentcompany kunt bereiken.’ Het bedrijf maakt een doorstart, vertelt hij. Vorige week is het bij de Kamer van Koophandel ingeschreven als vennootschap onder firma (VOF). De afgelopen periode zijn er 900 spellen verkocht en er ligt een order van 10.000 stuks van speelgoedgigant Intertoys.

De zeven student-vennoten gaan volgend jaar door met de studie. De projecten die ze voor het tweede jaar moeten doen, voeren ze uit in het eigen bedrijf. Ook zijn ze bezig met de ontwikkeling van een nieuw spel. Het poppetje Greeny speelt hierin weer een hoofdrol. Ze kunnen nu nog niet van de inkomsten rondkomen, zegt Visser. ‘Maar voor hetzelfde geld belt een bedrijf vandaag nog op met een bestelling voor 20.000 spellen.’