Columns

Grote kranten

Europese kranten met echt een grote oplage vind je in Duitsland en Engeland bij de zogenaamde sensatiepers. Voorbeelden zijn Bild Zeitung en The Sun met beide een oplage van bijna 3 miljoen exemplaren per dag. Japan kent kranten met oplages van ruim 8 miljoen ’s avonds en dan nog een ochtend editie van 3 miljoen exemplaren.

Hoewel de Telegraaf als de grootste krant van Nederland nu een officiële oplage van bijna 700.000 heeft, staat dat niet zo ver af van gerenommeerde Amerikaanse kranten. Als voorbeeld noem ik de Los Angeles Times met een oplage van iets meer dan 600.000. Tien jaar geleden hadden ze nog bijna het dubbele met veel lokale edities. Zoals bij ons De Telegraaf een Amsterdamse editie had die het Nieuws van de Dag heette of zoals de Dordtenaar een editie van het Algemeen Dagblad was.

Sinds de LA Times gekocht is door de Tribune Company is het aantal verslaggevers gehalveerd en zijn winsten weggezogen. Was wat bij Het Parool gebeurde, die miljoenen aan Apax verspeelde, een incident of gaat dit vaker voorkomen? Nieuwsvoorziening lijkt niet meer het belangrijkste. Als de krant maar voldoende opbrengt voor de aandeelhouders.

En toch is de LA Times dit jaar genomineerd voor een Pulitzer prize voor een onderzoeksartikel (lekker puh).