Happietaria: uit eten én karmapunten scoren

Lekker uit eten en tegelijkertijd het goede doel steunen? Dat kan: het jaarlijkse evenement Happietaria gaat binnenkort weer van start. Studenten en vrijwilligers runnen ruim een maand lang een restaurant in de Molen in Lombok. Alle opbrengsten hiervan gaan naar het goede doel: voedselzekerheid in Zuid-Soedan.

Het geld gaat naar boeren in Zuid-Soedan, om hun leven op te bouwen na de verwoestende burgeroorlog. ‘Het is nu weer relatief vredig in het land, dus de burgers keren langzaam weer terug’, vertelt Rianne Hop van Happietaria. ‘Met het opgehaalde geld gaat projectorganisatie Tear hen leren hoe ze duurzaam hun land kunnen verbouwen, zodat de armoedeproblemen en de honger daar opgelost worden en zodat de boeren weer zelfvoorzienend kunnen worden. Kort gezegd; dat ze de toekomst weer zien zitten.’

Al 22 jaar wordt het idealistische restaurant in Utrecht opgezet. ‘Het is heel klein begonnen, maar eigenlijk pakken we het ieder jaar grootschaliger aan’, vertelt Hop. ‘Naast Utrecht organiseren ook andere steden het. In Groningen is Happietaria ook erg groot, Rotterdam is net gestart.’

Gemiddeld haalt Utrecht ieder jaar 40.000 euro op. Ook nu is dat de ambitie van de organisatie. ‘Het ene jaar zit het er iets boven, het andere jaar iets onder. Maar natuurlijk geldt: hoe meer, hoe beter!’

Goed betaalbaar

De gerechten zijn goed betaalbaar. ‘Voor dertig euro kun je drie gangen eten en nog iets van twee drankjes drinken. Het moet natuurlijk niet te duur worden. We willen het laagdrempelig houden en zijn zelf natuurlijk ook student’, lacht Hop.

Om te zorgen dat de gerechten niet te duur worden en de opbrengsten zo hoog mogelijk, heeft Happietaria allerlei sponsoren aan zich verbonden. Zo doneert bedrijf Bostelbakkers de koeken van het dessert, wordt de friet volledig gesponsord en kan de organisatie bij veel groothandels de ingrediënten met korting inkopen. ‘Het restaurant zelf draait volledig op vrijwilligers. Natuurlijk maken we wat kosten, maar verder gaan echt alle opbrengsten naar het goede doel’, aldus Hop.

Van 30 januari tot 9 maart is het tijdelijke restaurant, gevestigd in molen De Ster, bijna dagelijks geopend. Op zondagen is Happietaria gesloten en er zijn enkele dagen waarop de locatie gesloten is vanwege andere evenementen. ‘Reserveren vooraf is nodig, want we werken in twee shifts: één om 17.00 en één om 20.00 uur’, vertelt Hop. Reserveren kan via de website www.happietaria-utrecht.nl.