Hbo-docenten: werkdruk hoog, maar sfeer is goed

Hbo-docenten zijn over het algemeen tevreden met hun werk, blijkt uit onderzoek bij 14 hogescholen (de HU deed niet mee). De sfeer is goed en het niveau van de opleidingen gaat omhoog. Alleen met de hoge werkdruk zijn ze niet zo blij.

Ondanks een stijgende werkdruk geven ze gemiddeld een 7,9 voor hun werkplezier, blijkt uit een onderzoek naar de werkbeleving van hbo-medewerkers door Zestor, het kenniscentrum voor de arbeidsmarkt in het hbo.

De medewerkers van veertien hogescholen kregen veertig vragen voorgelegd over allerlei aspecten van hun werk. De werkdruk vergalt misschien niet het werkplezier, maar blijkt wel een groeiend probleem. Voor de beschikbare tijd geven medewerkers een 5,5 en dat is iets lager dan twee jaar geleden.

Verschillen
Bovendien zijn dit slechts gemiddelde scores. De verschillen tussen hogescholen zijn flink. Het kan meer dan een punt schelen, en niet alleen in de scores voor de tijdsdruk. Voor de werksfeer geven ze aan de ene instelling een acht, terwijl de andere niet verder komt dan een 6,6.

Bij de kwaliteit is het contrast nog schriller. Tussen de laagste waardering (6,1) en de hoogste waardering (een 8,1) zit maar liefst twee volle punten.

Aan naming and shaming doet het rapport niet, dus het blijft gissen wie hoog en wie laag scoort. Over het algemeen blijken er in het rapport geen opvallende verschillen in tevredenheid tussen grote en kleine hogescholen.

Wel geven medewerkers van kleine hogescholen een hoger rapportcijfer voor hun directies. Het scheelt een half punt. Maar dat wordt enigszins goedgemaakt door de directe leidinggevenden, die binnen grote hogescholen een paar tienden hoger scoren dan binnen kleine.

De deelnemende hogescholen:

• Christelijke Hogeschool Ede