Heropening HU rustig van start

Foto: Kees Rutten

De start van het onderwijs voor een dag in de week aan de HU op woensdag 28 april blijkt niet tot grote drukte te leiden. In de gebouwen van de hogeschool is het behoorlijk stil en zo is het ook op het Utrecht Science Park.

Voor de gebouwen van de HU zijn woensdagochtend nauwelijks studenten of medewerkers aanwezig. Bij de tramhaltes en op het fietspad zijn een paar studenten te zien. Vanaf maandag 26 april mag het hoger onderwijs weer verder open om een dag per week onderwijs te verzorgen aan studenten.

Vanwege vrije dagen op maandag en dinsdag heropende de HU op woensdag. Dat het niet storm zou lopen was al verwacht. Deze week is het de eerste week van de meivakantie, waarbij veel basis- en middelbare scholen zijn gesloten. Vooral docenten met kinderen hebben vrij genomen.

Zelftesten

In de eerste week van mei kunnen studenten en medewerkers gratis zelftesten aanvragen bij een landelijke digitale portal. Die moeten dan thuis afgenomen worden. Naast de basisregels (1.5-meter afstand, mondkapjes op) moeten de testen voorkomen dat er een uitbraak van het virus plaatsvind.

Ze zijn niet verplicht en niemand hoeft bewijzen te overleggen, maar het wordt wel dringend geadviseerd mee te werken. ‘Als we ons allemaal aan de regels houden en samen de verantwoordelijkheid nemen om de zelftesten te gebruiken, dan kunnen we langzaam maar zeker, stukje bij beetje, verder “open”’, schreef het college van bestuur vorige week in een mail aan studenten en medewerkers.

Ook interessant: Soja: een milieuvriendelijke vervanger van een stukje vlees?