Volgende week heropening hoger onderwijs. Rutte: ‘Eindelijk weer eens weg achter die laptop’

Het is nu nog stil op de HU. Foto: Kees Rutten

Hogescholen en universiteiten mogen vanaf maandag 26 april weer open om één keer in de week onderwijs te verzorgen aan studenten. Vanwege vrije dagen betekent dit voor de HU dat de deuren openen op woensdag 28 april. Dit valt in de meivakantie waarin veel docenten naar verwachting vrij zijn. Het is een eerste stap in de richting naar een volledige opening zonder beperkingen.

‘Eindelijk weer direct contact met andere studenten en docenten. Eindelijk weer eens weg achter die laptop en van je studentenkamer.’ Dat zei minister-president Rutte over de heropening, dinsdagavond tijdens de persconferentie. ‘En ook al is dit niet meer dan een eerste stap, ik denk dat het voor studenten en instellingen goed nieuws is.’

Hoewel het aantal corona-opnames in het ziekenhuis een piek vertoont, verwacht het kabinet dat een daling zal inzetten. Daarmee is de openstelling van hogescholen en universiteiten een verantwoord risico, vindt het kabinet. Vanaf 28 april zijn daarom meerdere versoepelingen aangekondigd, zoals het aflopen van de avondklok, het openen van de winkels voor een beperkt aantal klanten en in de middag kunnen terrassen onder voorwaarden open.

De vaste coronamaatregelen blijven van kracht: 1,5 meter afstand houden, handen wassen en thuisblijven bij griepverschijnselen. Daarnaast krijgen medewerkers en studenten het dringend verzoek om zelftesten te doen. Zij kunnen twee keer per week een gratis test aanvragen bij een landelijk digitaal portaal van ict-onderwijsorganisatie SURF. Die site is begin mei klaar. De thuistesten moeten de risico’s voor besmetting ‘tot een minimum beperken’, zei Rutte.

Een dagdeel of enkele uren onderwijs

Studenten zijn niet verplicht de zelftest te doen en onderwijsinstellingen controleren er niet op. Uit een pilot met studenten en medewerkers bij onder andere Avans Hogeschool in Noord-Brabant blijkt uit voorlopige gegevens dat de testbereidheid laag is, vooral onder studenten. Overigens werkt het kabinet aan een voorstel om in uitzonderlijke gevallen testen te verplichten.

In officiële documenten staat dat studenten een dag in de week onderwijs krijgen, maar dat is niet reëel, zei collegevoorzitter Jan Bogerd onlangs in een interview met Trajectum. In plaats daarvan zegt hij liever één keer per week. Het kan ook om een dagdeel of om enkele uren gaan. ‘Sommige opleidingen geven dan vooral praktijkonderwijs. Andere organiseren naar verwachting vooral ontmoetingen tussen studenten. Kernwoorden zijn dan kleinschalig, contact en verbinding’, zei hij.

De opening van de HU volgende week zal niet meteen een drukte van jewelste opleveren. Ten eerste is maandag 26 april een verplichte vrije dag aan deze hogeschool, de dag erop is een vrije dag vanwege Koningsdag. Bovendien valt de heropening in de meivakantie. Die is in heel het land van maandag 3 mei tot en met zondag 9 mei, maar veel scholen zijn de week ervoor ook gesloten. Hoewel dit volgens het HU-jaarrooster normale onderwijsweken zijn, zijn vooral veel docenten met kinderen vrij.

Meeste onderwijs is nog online

Het kabinet beziet hoe het hoger onderwijs verder open kan. ‘Natuurlijk blijven we kijken hoe we leerlingen en studenten op een verantwoorde manier weer meer en vaker naar school kunnen laten gaan’, zei Rutte gisteren.

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is ‘opgelucht’ en ‘blij’ dat studenten weer fysiek les krijgen. Maar de vakbond wijst erop dat het meeste onderwijs nog online plaatsvindt. De bond vindt dat instellingen alles op alles moeten zetten om in september weer zonder beperkingen open te kunnen gaan. Ook studentenorganisatie ISO roept op om komend studiejaar ‘zo normaal mogelijk’ te starten.

De HU verstuurt vandaag, woensdag 24 april, een nieuwsbrief aan studenten en medewerkers over de heropening van de hogeschool.

Ook interessant: Student Vaktherapie: ‘Je hoeft geen tien instrumenten te kunnen spelen’