Kort

Landelijk portaal in de maak voor zelftests bij heropening hoger onderwijs

Studenten en medewerkers kunnen na de heropening van het hoger onderwijs straks zelf gratis zelftesten bestellen bij een landelijk digitaal portaal. De website is begin mei klaar, waarna de distributie op gang komt. Dat is dus enkele dagen na de verwachte openstelling op 26 april, staat in een brief van minister Van Engelshoven aan de Tweede Kamer.

Dat er een gat ontstaat tussen de vermoedelijke heropening van hogescholen en universiteiten en de beschikbaarheid van testen, vindt de minister geen probleem. Het doen van zelftesten is een dringend advies, op vrijwillige basis. Het niet kunnen overleggen van een negatief resultaat vormt geen belemmering voor deelname aan fysiek onderwijs, staat in de brief.

ICT-onderwijsorganisatie SURF speelt een belangrijke rol in de distributie van de zelftests. Studenten en medewerkers kunnen ze op hun thuisadres of op een andere locatie laten afleveren. Sommige hogescholen zorgen zelf voor de verspreiding.  De HU zal gebruik maken van het portaal.