Het enige horecatentje van HU Amersfoort gaat weg

ViaVai aan de HUA. Foto: Kees Rutten

Na zeven maanden gaat ViaVai aan de HU Amersfoort zijn deuren sluiten. De horecazaak is weliswaar winstgevend, maar de eigenaar David d’Aguanno mist naar eigen zeggen ‘de maatschappelijke betrokkenheid van de HU.’ Over twee weken doekt hij de tent op.

David d’Aguanno installeerde zich in september aan de HU Amersfoort. Hij wilde graag innoveren. Studenten moesten vanuit het klaslokaal met een QR-code kunnen gaan bestellen, zo was een van zijn ideeën. En er zou een ‘Via Vai Too Good To Go-app’ komen, tegen voedselverspilling. Ten slotte wilde de horeca-ondernemer zijn eigen koffie gaan branden in de naaste omgeving. Maar hij liep, naar eigen zeggen, tegen een muur.

D’Aguanno: ‘Wat we hebben gemist als externe partij is de menselijke dimensie en de samenwerking, waar het college van bestuur nog steeds graag over spreekt. Het streven naar een duurzame toekomst kan niet alleen worden gemeten aan de hand van harde cijfers. Wij hadden een aanbesteding gewonnen die liep tot 2032. Maar bij nader inzien stoppen we liever eerder.’

ViaVai kwam in september 2022 de HU Amersfoort binnen en werd ontvangen met enthousiaste reacties. Studenten waren blij dat ze niet meer naar buiten hoefden voor hun natje en droogje. Het is nog niet duidelijk wie of wat ViaVai zal opvolgen. Mogelijk komt er geen opvolger en zit de HU Amersfoort zonder horeca binnen het gebouw.

Al eerder werd deze maand bekend dat horecazaken Via Vai en Lucy & Suzy Heidelberglaan 15 zouden verlaten. D’Aguanno zoekt nog steeds een keuken op het USP om vanuit daar door te gaan met wat hij het beste doet: vergaderingen, lunches en evenementen cateren.

De HU laat weten zich niet in Davids verhaal te herkennen.