Het nieuwe LSVb-bestuur telt dit jaar maar liefst 2 hbo-studenten

Het nieuwe bestuur

Afgelopen zaterdag koos de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) haar nieuwe bestuur. En het hbo was nog nooit zo goed vertegenwoordigd.

Hbo’ers in het bestuur

De studentenvakbond beloofde drie jaar geleden al hbo’ers te zullen vinden, maar pas vorig jaar lukte dat voor het eerst. En dat was maar goed ook, want de kritiek werd steeds luider. Collegevoorzitter van de HU, Jan Bogerd, schreef in 2021 op Twitter: ‘Jammer wel dat representativiteit ter discussie staat.’ En vorig jaar was het al bijzonder dat er één hbo-student in het bestuur zat, tegenover vier wo-studenten. Dit jaar zijn het er twee, waarvan één wederom van Hogeschool Utrecht.

De vijf nieuwe bestuurders laten in hun persbericht weten dat hun grootste zorgen gaan over huisvesting en geld. En de benarde situatie van buitenlandse studenten. Voorzitter Weehuizen: ‘Grote tekortkomingen in huisvesting, ondermaatse financiële compensatie en bijzonder zorgwekkende omstandigheden voor internationale studenten lijken de norm te zijn geworden. De grens is allang overschreden en wij zijn vastberaden ons hiertegen te verzetten.’

24 juni de overdracht

HU-student Linda Huisman (22) wordt penningmeester. Ze studeert Built Environment en heeft bestuurlijke ervaring bij de Utrechtse VIDIUS Studentenunie, waar ze ook als penningmeester actief was (en als enige uit het hbo kwam). Ze kent het hoger onderwijs goed als voorzitter van de studentgeleding van de Hogeschoolraad. Op landelijk niveau wil ze zich gaan inzetten voor goed onderwijs.

Linda Huisman

Het nieuwe bestuur zal de komende maanden worden ingewerkt en op 24 juni officieel plaatsnemen. Huidige LSVb-voorzitter Joram van Velzen (én HU-student) vindt dat studenten de afgelopen jaren veel voor de kiezen hebben gekregen. ‘En nog steeds spelen er enorme vraagstukken voor ons onderwijs. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit bestuur hier een goed tegengeluid in kan laten horen.’

Joram van Velzen

Het bestuur zal bestaan uit voorzitter Elisa Weehuizen (Erasmus Universiteit uit Rotterdam) en vicevoorzitter Job Vermaas (UvA). De secretaris wordt Assala Driouichi (Avans Hogeschool), penningmeester Linda Huisman (HU) en algemeen bestuurslid Julia van der Haring (Radboud Universiteit).