Enkel universiteitsstudenten in nieuw LSVb-bestuur, dat leidt tot kritiek

Het nieuwe bestuur van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), sinds zaterdag bekend, krijgt nu al kritiek. De studentenvakbond beloofde vorig jaar meer hbo’ers te zullen vinden, maar het nieuwe bestuur bestaat enkel uit universiteitsstudenten.

Volgens Elias van Mourik is er sprake van ‘stelselmatige ongelijkheid’. De 22-jarige Social Works-student aan de HU, die zelf ook solliciteerde naar een plaats in het nieuwe bestuur, voelt zich als hbo’er niet vertegenwoordigd. Hij rekent in zijn Instagram-story uit dat sinds 2015 van de 35 functies binnen de LSVb , slechts vijf zijn uitgevoerd door hbo-studenten. Hij noemt het nieuwe bestuur ‘een middelvinger naar het hbo’.

Bogerd: ‘Representativiteit staat ter discussie’

Ook Jan Bogerd, college-voorzitter van van de HU, is teleurgesteld dat de meerderheid van het nieuwe bestuur niet uit actieve hbo-studenten bestaat. ‘Jammer wel dat representativiteit ter discussie staat’, schrijft hij op Twitter.

LSVb-voorzitter Lyle Muns betreurt het dat hbo’ers zich onvoldoende vertegenwoordigd voelen. ‘In de algemene ledenvergadering is discussie geweest over wat de studentenvakbond onder een hbo’er verstaat. Het hebben van hbo’ers in het bestuur is een voorwaarde, maar telt een doorstudeerder aan de universiteit ook als hbo’er? De sollicitatiecommissie vond van wel,’ vertelt hij aan Trajectum.

‘Gevormd op het hbo’

Naomi Rajiv (23) is zo’n doorstudeerder, aangenomen als bestuurslid. Ze studeerde eerst Technische Bedrijfskunde aan Fontys Hogescholen, nu volgt ze een master aan de Erasmus Universiteit. ‘Ik heb een bachelor afgerond, dus ben gevormd op het hbo.’ Daarnaast is ze werkzaam als projectsecretaris aan de Fontys Hogescholen en was ze tijdens haar hbo-bachelor actief in de medezeggenschapsraad, waardoor ze een groot netwerk binnen het hbo met zich meebrengt.

Naomi weet, volgens de sollicitatiecommissie, als geen ander hoe het er zowel op hogescholen als op universiteiten aan toe gaat. ‘Ik voel me, hoewel ik geen hbo-student meer ben, sterk verbonden met het hbo en heb een duidelijke visie hoe het anders moet,’ laat ze weten. Ze noemt de stages die door corona niet door kunnen gaan en de achterstanden die studenten hebben opgelopen in het hbo. ‘Als bestuur maken we ons samen hard voor die problemen.’

Volgend jaar doen ze het anders

Het nieuwe bestuur heeft dus twee bestuursleden met een hbo-diploma op zak en een nieuwe voorzitter die momenteel een vooropleiding beeldende kunst aan de Hogeschool voor de Kunsten volgt. Muns denkt dat zij wel degelijk namens het hbo kunnen spreken. Toch wil de sollicitatiecommissie volgend jaar duidelijker gaan vermelden dat de LSVB actieve hbo’ers zoekt, met specifiekere criteria. ‘Actieve hbo’ers kunnen dan hun laatste ervaringen meenemen, omdat corona ook invloed heeft gehad op het praktijkonderwijs. Ivy en Naomi sprongen er nu uit, maar misschien was er dan wel een andere samenstelling gekomen.’

Muns: ‘De LSVb wil uitstralen dat ze voor alle studenten spreekt. ‘De nieuwe bestuursleden kunnen duidelijk onder woorden brengen wat uitdagingen, knelpunten en problemen zijn. Oók op het hbo. Geef ze een kans.’

Overigens: ook die andere landelijke studentenorganisatie, het ISO, heeft een nieuw bestuur. En ook hier weinig hbo’ers.

Ook interessant: Online studeren en ondernemersschap zijn moeilijk te combineren