Hiphopper Dr. Dre doneert miljoenen aan universiteit

De Universiteit van South California krijgt een flink cadeau. Muziekproducenten Jimmy Lovine en Andre Young, beter bekend als hiphopper Dr. Dre, schenken samen zeventig miljoen dollar om een nieuwe academie op te zetten.

De gift van het duo is bedoeld voor het optuigen van de ‘USC Jimmy Lovine and Andre Young academy for arts, technology and the business of innovation’. Bachelorstudenten kunnen er niet alleen kunst- of muziekvakken volgen, maar ook cursussen op het gebied van ondernemerschap, ict, techniek of audio- en videodesign. Er zijn vier verschillende richtingen.

'Het doel van de academie is om de talenten, passies en leiderschapskwaliteiten van streng geselecteerde studenten te ontplooien', aldus de website van de universiteit. 'Zij zullen de conventionele opvattingen over kunst en industrie gaan uitdagen.'

Miljoenengiften van particulieren komen in de Verenigde Staten vaker voor. De academie van Dr. Dre – inmiddels vooral bekend dankzij zijn opvallende koptelefoons – en Lovine is onderdeel van een grootschalige campagne om zes miljard dollar aan particuliere fondsen te werven voor de Universiteit van South California.

In Nederland doneren alumni en grootverdieners niet op een dergelijke schaal. Universiteiten hebben wel potjes waar donaties van particulieren in worden verzameld, maar de bedragen die daar in zitten halen het niet bij de zes miljard die de Amerikaanse universiteit hoopt binnen te halen.

In 2011 haalden Amerikaanse instellingen samen 30,3 miljard dollar binnen aan particuliere giften.