Hoe betrokken is de Utrechtse student?

Maatschappelijk betrokken studenten in Utrecht zijn er in vele soorten en maten. Zoals Stichting Move, een initiatief vanuit roeivereniging Orca, stichting Verbeter de Wereld, recyclefietsenmaker What the fiets? of SOON, een club in De Uithof waar sociaal ondernemende studenten elkaar ontmoeten. Maar hoe dit wereldje precies in elkaar zit, gaat de Utrecht Development Board (UDB) deze maand in kaart brengen, zo meldt De Utrechtse Internet Courant (DUIC).

De UDB is van plan enquêtes af te nemen onder actieve studenten en discussies met hen te voeren over sociaal ondernemerschap. Het doel is een totaalbeeld te krijgen van de maatschappelijke waarde van de Utrechtse studenten en te ontdekken wat anders of beter kan. Met de resultaten is het UDB van plan private en publieke instellingen te adviseren hoe het klimaat voor sociaal ondernemende studenten verder ontwikkeld kan worden.

Onder de deelnemende studenten wordt een dag meelopen met burgemeester Aleid Wolfsen verloot.

Trude Maas, voorzitter van de UDB, meldde eerder al in haar blog op De Utrechtse Internet Courant het belang van het onderzoek: ‘Op 300.000 inwoners doen 60.000 studenten er echt toe […] De stad is een stuk leuker met al die actieve, jonge mensen, dat voel ik ook zonder onderzoek al. Studeren en een biertje drinken is leuk, maar met je omgeving bezig zijn, is pas echt top.’