Hoe duurzaam is de HU?

Tijdens de SURE-week organiseerde de HU een dialoog onder leiding van collegelid Anton Franken over maatregelen die de hogeschool neemt in het kader van duurzaamheid.

Wat merken studenten en medewerkers van de maatregelen die de HU op het gebied van duurzaamheid neemt? Met deze vraag trapte Franken de dialoog af. Voor de aanwezigen die niet bij het duurzaamheidsbeleid betrokken zijn, was dat lastig onder woorden te brengen. Zichtbaar is wel de troep die studenten maken, lichten die blijven branden, de verwarming die niet afslaat en het ongescheiden afval in de kantines.

Toch doet de HU veel op het gebied van duurzaamheid, blijkt. Er wordt alleen groene stroom ingekocht en medewerkers worden gestimuleerd om met de fiets of het openbaar vervoer naar De Uithof te komen. Sinds 1 september krijgen medewerkers die binnen een straal van tien kilometer wonen geen parkeerkaart meer, op Heidelberglaan 7 staan zonneboilers op het dak en in de gerenoveerde gebouwen gaat automatisch het licht en de verwarming uit.

Franken wilde vervolgens graag horen waar winst te behalen valt. Die moet vooral uit gedragsverandering komen, was de conclusie. Geef aandacht aan het thema in onderwijsprojecten, zo was een idee. Of geef een groene honours-ster aan studenten met groene projecten en zet een Green Office op waar mensen terecht kunnen met duurzame ideeën.

De 15 aanwezigen waren wel overtuigd van de noodzaak van duurzaamheid, maar hoe je 45.000 studenten en medewerkers overtuigt, daarvoor is een lange adem nodig.