Hoeveel weegt Paul de Leeuw?

Studenten en medewerkers van de faculteit Educatie doen mee met het Bartjens Rekendictee. Dit is een jaarlijkse rekenwedstrijd met diverse categorieën.

Paul de Leeuw staat met een aantal vaten bier in de lift. Ze wegen in totaal (Paul plus de vaten) 245 kilo. Op de derde verdieping wordt de helft van de vaten uit de lift gehaald. Nu wegen ze gezamenlijk nog 170 kilo. Hoeveel weegt Paul de Leeuw? Zo luidt een van de oefenvragen van het rekendictee.

Docenten, ondersteunend personeel en studenten van de faculteit Educatie kunnen meedoen aan de internetvoorrondes via Sharepoint. Het lectoraat Gecijferdheid van de faculteit, dat het dictee sponsort, looft prijzen uit voor de winnaars in deze groepen. Digitaal de hersens laten kraken kan tot 8 november

Daarnaast worden studenten van het Instituut Theo Thijssen opgeroepen zich op te geven voor de categorie pabo. De toekomstige onderwijzers van de twee pabo’s (waaronder de voormalige Domstad) kunnen meedoen tijdens de voorronde op 10 november. Deelnemers maken de rekenopgaven in een lokaal onder toeziend oog van docenten.

De twee beste pabo-studenten en de winnaars in de verschillende groepen van de internetvoorronde worden afgevaardigd naar finale op vrijdag 19 november in Zwolle. Daar binden de beste rekenwonders uit het land in de categorieën scholieren, pabostudenten, internetfinalisten en prominenten de strijd met elkaar aan.

Het is de zevende keer dat de rekenwedstrijd wordt georganiseerd. Organisator Stichting Bartjens uit Zwolle wil hiermee goed reken- en wiskunde-onderwijs stimuleren. Willem Bartjens is een legendarische rekenmeester die leefde van 1569 tot 1638. Drijvende kracht achter de wedstrijd is Marjolein Kool, docente rekenen en wiskunde aan de Utrechtse/Amersfoortse pabo (voorheen Domstad). Zij bedenkt de opgaven en presenteert de finale.

Het antwoord op de vraag hoeveel Paul de Leeuw weegt is: 95 kilo.