‘Hogescholen moeten praktijkvariant van PhD krijgen’

De Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU) pleiten voor een praktijkversie van de zogeheten PhD. De verenigingen willen dat hogeschoolstudenten, net als universiteitsstudenten, na hun master verder onderzoek kunnen doen.

Dat is volgens NRC een van de plannen die de VH en VSNU vandaag publiceren in een gezamenlijk position paper.

Ook moeten hogescholen meer masters aan gaan bieden en driejarige bachelors voor vwo’ers. Daarmee moeten er meer vwo’ers naar het hbo gaan. Verder willen de veertien universiteiten en 36 hogescholen dat het makkelijker wordt om te switchen tussen academische en hbo-studies en gezamenlijke studievoorlichting.

Hbo-opleidingen krimpen naar verwachting de komende jaren, terwijl universiteiten juist groeien. Dat komt onder meer door internationale studenten en omdat steeds minder vwo’ers voor het hbo kiezen. ‘Wij willen dat zowel hogescholen als universiteiten aantrekkelijk zijn’, zegt VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg tegen NRC.

Beroepsonderwijs versterken

VH-voorzitter Maurice Limmen: ‘Met deze afspraken willen we het beroepsonderwijs versterken, zodat meer studenten op de juiste plek terechtkomen. Dat is ook goed voor de samenleving. Er is veel vraag naar mensen met een beroepsopleiding.’

Volgens Limmen kan de ontwikkeling van praktijkonderzoek op hogescholen ervoor zorgen dat het hbo ‘sterker gepositioneerd wordt’ naast de universiteit. Verpleegkunde, fysiotherapie, horeca- en hotelsector zouden daar volgens hem onder meer geschikt voor zijn.

Een directe wetswijziging is voor de plannen niet nodig, maar het Rijk zou universiteiten en hogescholen volgens VH en VSNU wel moeten ondersteunen met financiering en regelgeving.