Hogescholen vragen extra geld vanwege groei aantal studenten

Hogescholen vragen extra geld aan het Ministerie van Onderwijs om de toeloop van studenten aan te kunnen. De groei dit studiejaar komt grotendeels door de corona-uitbraak en legt grote druk op de instellingen, schrijft de Vereniging Hogescholen (VH).

Uit de definitieve inschrijvingscijfers blijken er dit studiejaar ruim 124.500 eerstejaars te studeren aan hogescholen, een toename van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Het totaal aantal steeg naar een record van bijna 490.000 inschrijvingen. Enkele maanden geleden werd bekend dat de HU dit studiejaar 6 procent meer studenten verwelkomt.

De toename komt doordat er vorig studiejaar geen eindexamens waren voor de havo en er dus meer scholieren slaagden. Ook werden meer mbo’ers voorwaardelijk toegelaten tot de hogescholen. Verder gingen minder scholieren reizen of werken tijdens een tussenjaar.

VH-voorzitter Maurice Limmen: ‘Juist nu studenten grotendeels online onderwijs volgen is extra begeleiding hard nodig. Bijvoorbeeld bij studenten die hun mbo-opleiding nog niet geheel hadden afgerond. Hogescholen bieden die extra begeleiding, maar dat geeft extra druk.’