Het is definitief (min of meer): HU telt 6 procent meer studenten

Foto: Kees Rutten

De HU trekt dit studiejaar ruim 660 eerstejaars meer dan vorig jaar; dat is een groei van 6 procent*. Dat blijkt uit de definitieve aantallen inschrijvingen die de hogeschool bekend heeft gemaakt.

De instroomcijfers per 1 oktober zijn min of meer definitief (de HU kan nog twee maanden correcties doorgeven). Ze tellen voor het ministerie van Onderwijs mee bij de financiering van hogescholen en universiteiten. De maanden voorafgaand aan 1 oktober zijn al vaker voorlopige aanmeldingen gepubliceerd, maar die wijken vaak af van de definitieve inschrijvingen.

Die afwijking kan gaan om 1 of 2 procenten maar soms ook meer. Het Instituut voor ICT bijvoorbeeld stond in de vooraanmeldingen op een daling van 10 procent, maar dit werd in de definitieve cijfers min 7 procent. En het Instituut voor Arbeid en Organisatie steeg juist van 10 procent in de vooraanmeldingen naar 14 procent meer.

Met dank aan Irma Sluis

Percentueel de grootste groeier is het Institute for Associate Degrees met zo’n 100 procent*. De kort geleden gestartte tweejarige opleidingen zijn populair. Het ander instituut waarvoor de animo groot is, is het Instituut Voor Gebarentaal en Dovenstudies. De voltijd- en deeltijdopleiding Leraar Nederlandse Gebarentaal/Tolk trekken enkele tientallen studenten meer, procentueel is dat 42 procent groei. Met dank aan Irma Sluis, bekend van de persconferenties van Rutte en oud-student bij de HU.

Andere populaire instituten zijn Ecologische Pedagogiek (+24 procent): de deeltijd en de voltijd bachelor én master trekken flink meer studenten. Ook Social Work groeit (+19 procent). Hier is de bachelor Social Work succesvol met bijna 110 studenten meer. Dat maakt daarmee de daling bij de deeltijd teniet. Het Instituut voor Media groeit +17 procent. En dat is te danken aan de bachelors Journalistiek en Communication and Multimedia Design én de master Data-driven Design.

Geen nieuwe studenten aangenomen

Flinke dalers zijn er ook. Het Institute for Business Administration ziet de aanwas met 27 procent verminderd. Dit komt vooral omdat Facility Management op termijn stopt en er geen nieuwe studenten worden aangenomen. Ook is de animo voor de voltijd en deeltijd Bedrijfskunde stukken minder. Daarnaast trekt het Seminarium voor Orthopedagogiek (voor leraar speciaal onderwijs) minder studenten (-21 procent). Hier is het de master Educational Needs dat het met tientallen studenten minder doet. Een trend die zich al langer voordoet, waardoor het instituut sinds enkele jaren met een reorganisatie bezig is.

*In de aanmeldingscijfers zijn aanvankelijk de nieuwste associate degrees niet meegenomen en ook die van twee kleine opleidingen niet. Dit is aangepast waardoor het totaal aantal studenten hoger uitkomt en van 5 naar 6 procent gaat.

Vergroten: met twee vingers schuiven / Bron: BICC/Dienst Marketing en Communicatie

Ook interessant: Lector Kristin Vanlommel: ‘Het gaat er altijd om: wat willen we hiermee bereiken bij onze studenten?