Hogeschool gaat het dak op

Op het dak van de Hogeschool Utrecht aan de Oudenoord 700 is donderdag een proeftuin voor duurzame daktechnieken geopend. Het project is een samenwerking tussen de Provincie Utrecht en de hogeschool. Studenten van de faculteit Natuur & Techniek zullen het dak gaan gebruiken om duurzame technieken zoals zonnepanelen en zonnecollectoren te testen.

Het zogenoemde ‘slimme dak’ moet volgens de Provincie opleveren: energiebesparing, lagere energierekeningen, waterberging (bij het opvangen van regen), koeling, geluidsdemping, verbetering van de luchtkwaliteit en vergroening van de omgeving.

De verschillende stellages op het hogeschooldak zullen het komende jaar door de HU-studenten worden getest op isolatie, energieopwekking, waterberging, filteren van fijn stof, geluidsdemping, vermindering van warmte-uitstraling van het gebouw en het afvangen van CO2 en NOx (stikstofoxiden). De resultaten van de tests worden in het voorjaar van 2011 verwacht.