Honderden studenten moeten Archimedeslaan 16 verlaten

De bijna 400 studenten die tijdelijk aan de Archimedeslaan 16 wonen, moeten het gebouw uiterlijk op 31 juli hebben verlaten. Het voormalig gebouw van de HU wordt gesloopt, waarna er woningen komen voor studenten en starters.

Dat meldt de website DUIC. Het pand bood tot 2008 onderdak aan de voormalige Faculteit Educatie, die toen een nieuw gebouw op het Utrecht Science Park betrok. Aanvankelijk zaten er studenten als antikraak. Daarna verbouwde de Stichting Tijdelijk Wonen het tot eerst 200 en later 400 tijdelijke woningen voor jongeren en studenten.

In de aanvankelijke plannen voor deze locatie was sprake van een studentencampus met 2500 woningen, horeca, sportvoorzieningen en een supermarkt. De bouw zou in 2016 beginnen, maar is enkele keren vertraagd. Nu heeft de eigenaar plannen voor 2000 woningen voor studenten en starters en enkele winkels, een café, lunchroom en dergelijke. De werkzaamheden starten volgens planning in de loop van 2020.