Hoogopgeleiden leven nog langer en gezonder

Studenten van nu zullen zich jarenlang gezonder voelen dan de rest van Nederland. Ze worden bovendien ouder dan mbo’ers en laagopgeleiden. En het verschil wordt groter.

Twintigjarige mannen die straks een universitaire bul of hbo-diploma halen, zullen waarschijnlijk drie jaar langer leven dan mbo’ers en zeven jaar langer dan hun mannelijke leeftijdsgenoten die alleen de basisschool hebben afgemaakt.

Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferd op grond van de sterfgevallen in de jaren 2005-2008. Hoogopgeleide jongemannen zullen naar verwachting 82 jaar oud worden. Eerder ging het CBS nog uit van tachtig jaar.

Dat is overigens nog altijd drie jaar korter dan vrouwen, die ook een iets zonnigere levensverwachting hebben gekregen. Vrouwen boeken echter minder gezondheidswinst als ze gaan studeren.

Vrouwen die nu studeren, zullen volgens de statistieken slechts een paar maanden langer leven dan mbo-vrouwen. De kloof met vrouwen die alleen de lagere school hebben gevolgd, is breder: ruim zes jaar.

Maar misschien is gezondheid nog belangrijker. Hoogopgeleide mannen leven zeven jaar langer in ‘als goed ervaren gezondheid’ dan mannen die alleen het mbo hebben afgemaakt. Voor vrouwen is het verschil 5,5 jaar.

Er zijn allerlei verklaringen voor het verschil. Zo staan hoogopgeleiden minder vaak te boek als zware rokers en zware drinkers. Althans, na hun afstuderen.