HU blijft terughoudend met het openen van gebouwen

Foto Kees Rutten / Padualaan 101

Hogescholen en universiteiten mogen vanaf 15 juni weer iets verder open. Bijvoorbeeld voor toetsen en praktijkonderwijs, zei premier Rutte gisteravond. Maar de HU blijft voorzichtig met het openstellen van de gebouwen.

Premier Rutte tekende op de persconferentie dinsdag 19 mei aan dat de studenten die naar de hogeschool en universiteit moeten reizen, niet het openbaar vervoer in de spits moeten nemen. De instellingen horen de tijden van het onderwijs en examens in de gebouwen daarop af te stemmen.

De Rijksoverheid meldt over de versoepeling: ‘Op 15 juni gaan het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs (hbo en universiteiten) weer beperkt starten met toetsing, tentamens, praktijklessen en begeleiding van kwetsbare studenten op de instelling.’

De geldende coronamaatregelen maken het volgens woordvoerder Seger Pijnenburg niet mogelijk de HU verder open te stellen. Het advies om zoveel mogelijk thuis te werken, de regel om 1,5 meter afstand te houden en het verbod om in de spits te reizen: ze zorgen voor een beperking van het gebruik van de ruimten in de gebouwen van de HU.

Directeuren

‘Het is niet zo dat al het praktijkonderwijs en alle toetsen in de gebouwen van de HU gaan plaatsvinden’, zegt woordvoerder Pijnenburg. Het is aan de directeuren van onder meer de instituten om te beslissen welk onderwijs, onderzoek en welke toetsen prioriteit krijgen.

De HU is sinds kort beperkt open voor studenten en medewerkers die thuis niet goed kunnen studeren of werken. Studenten met een beperking bijvoorbeeld en wie niet over computerfaciliteiten beschikt of klein behuisd is. Ook gebeurt nu al op kleine schaal praktijkonderwijs en onderzoek. Verder zijn de HU Klinieken beperkt open sinds de contactberoepen uitgeoefend mogen worden.

Ook interessant: Enquête bij Communicatie over thuiswerken: veel gaat goed, maar bureaustoel en contact zijn gewenst