HU-docent Amin Asad genomineerd voor landelijke Docent van het Jaar

Amin Asad na de verkiezing van de Docent van het Jaar aan de HU

Amin Asad, docent bij het Instituut voor Recht, is genomineerd voor de landelijke verkiezing van de Docent van het Jaar. Die wordt georganiseerd door studentenorganisatie ISO. Asad werd eind januari uitgeroepen tot Docent van het Jaar aan de HU.

‘Het is een hele grote eer’, zegt hij desgevraagd over zijn nominatie voor de landelijke prijs. Hij is ‘superblij’ en voelt zich gevleid, maar aan de andere kant voelt hij zich ook opgelaten. ‘Ik ben van mening dat ik fantastische collega’s heb en dat elke docent deze plek verdient’, zegt hij. ‘Het is het mooiste compliment wat een docent kan krijgen van studenten.’

Datzelfde zei hij tijdens de uitreiking van de prijs voor de Docent van het Jaar van de HU tijdens het Onderwijs & Onderzoek Festival in januari. Toen schreef een jury over hem: ‘Een docent met veel passie voor zijn vak, wat hij uitstraalt in de vorm van zijn enthousiasme. Amin is een docent die echt contact maakt, waarbij hij door het beeldscherm de studenten zeer goed weet te activeren en motiveren. De docent die ondanks de ingewikkelde coronatijd, dichtbij zichzelf weet te blijven.’

Vier finalisten

De jaarlijkse verkiezing van het ISO richt zich op alle docenten van hogescholen en universiteiten. De jury gaat de genomineerden de komende periode interviewen, vertelt Asad. Begin maart is bekend wie de vier finalisten zijn. Zij nemen het tegen elkaar op tijdens een bijeenkomst op 21 april in de Jaarbeurs in Utrecht.

Deze finale is via een livestream te volgen. Aansluitend kiest de jury de winnaar van de Docent van het Jaar 2021. In de jury zit onder andere Johanna Höffken, docent aan de TU Eindhoven en winnaar van de prijs vorig jaar.

Amin Asad is sinds 2018 drie dagen per week docent bij de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Daarnaast werkt hij sinds 2013 als docent recht bij ROC Midden Nederland. Eerder studeerde hij Nederlands Recht aan de Universiteit Utrecht. Zijn nominatie werd door de HU op Twitter bekend gemaakt.

Ook interessant: Video: Hoe vinden studenten de liefde tijdens de lockdown?